31 988

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

  • renault
  • e-tech
Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Французите от Renault представиха някои от новите си модели, оборудвани с интересен хибриден силов тракт. Технологията се нарича E-Tech и вече е налична за Clio, Captur и Arkana - модели, които вече присъстват на нашия пазар и за които сме ви разказвали впечатленията си от първите тестове, които направихме. Сега обаче, експертът по хибридна архитектура в Renault Никола Фремо и българският специалист Пламен Малджански ни обясняват какво всъщност представлява новата хибридна технология на Режията и с какво се различава от стандартно използваните подобни силови трактове.

Никола Фремо и Пламен Малджански

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

Вдъхновен от Lego


Френският ни събеседник Никола Фремо, който всъщност е създателят на този хибриден тракт, ни разказа една любопитна история за представянето на системата. "Когато видях сина си да си играе със зъбните колеца на Lego Technic, си казах: "Е, не е толкова далеч от това, което искам да направя". И така, едно по едно, купих това, от което имах нужда и сглобих макета". За целта обаче не е достатъчно да сглобиш отделните елементи в едно. Никола трябва да сглоби различните оси и трансмисионни пръстени, да ги залепи и пробие, за да паснат в шината, да моторизира цялото нещо и т.н. В крайна сметка му се получава и той представя готовия проект пред ръководството на компанията.

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

Какво представлява хибридният силов тракт на Renault


Всъщност хибридният тракт на Режията на пръв поглед изглежда стандартен. Състои се от два електромотора - един, играещ ролята на стартер-генератор (високооборотен, но с малък въртящ момент) и втори, който специалистите определят, като тягов (висок въртящ момент и по-ниски обороти). Тези два агрегата работят с атмосферен 1.6-литров бензинов двигател с вътрешно горене, който от своя страна работи по цикъла на Аткинсън (различен колянов вал и по-ниска степен на сгъстяване). До тук нищо ново, но именно синхронизацията между тези три агрегата е иновативният възел, който различава хибридите на Renault от останалите. Става дума за т.нар. многорежимна скоростна кутия, която бе във фокуса на вниманието на нашите събеседници.

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

Трансмисията


Тази част от хибридния тракт на Renault заменя, както верижното зъбно колело, така и синхронизиращия пръстен в една система без съединител. Многорежимната скоростна кутия има много добра ефективност благодарение на намаляването на триещите се една в друга части в кутията. Идеята за създаването ѝ идва от моторните спортове и по-конкретно от Формула 1, което е и основния рекламен слоган на френските маркетинг специалисти. Всъщност обаче приликите ѝ с трансмисиите на болидите са малко, но принципът е сходен.

При "цивилните" хибриди системата трябва да се направи да работи значително по-плавно. Така се ражда идеята да се добави втори електрически двигател към разработваната хибридна система. Неговата роля е да замени синхронизаторите в традиционната скоростна кутия, за да се улеснят съединителя и съответно смяната на предавките. Работейки заедно със задвижващия електрически двигател, той позволява много прецизно регулиране на скоростта на въртене на скоростната кутия за плавна смяна на предавките.

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

За основа се използва трансмисия от прототипа EOLAB е представен на Автомобилния салон в Париж през 2014 година, но Никола Фремо и екипите по разработка не са напълно удовлетворени: "Трябваше да успеем в ускоряване на запалването на двигателя с вътрешно горене, за да имаме трансмисия с много бързи реакции и да открием удоволствието на моменталното задвижване, което имаме при електрическите автомобили." - разказва Фремо.

Това изисква корекция в горната част на задвижващия агрегат. Решението е в добавянето на четвърта предавка към многорежимната трансмисия, свързана с двигателя с вътрешно горене, която първоначално има само три предавки. Четвъртата предавка позволява на основния електрически двигател да се изключи напълно, когато не се използва - най-вече на магистрали. Това премахва съпротивлението му и спестява около 1 кВ или 3-4% от разхода на гориво. "Така шофирането по магистрала става по-комфортно и по-икономично", допълва Никола Фремо.

В обобщение ще кажем, че многорежимната трансмисия на новите хибриди на Renault представлява, най-общо казано, две скоростни кутии обединени в общ блок. Четиристепенната механична обслужва основно двигателят с вътрешно горене, а двустепенната е за електромоторите, като в този агрегат няма съединители и стандартни синхронизатори. Тази роля изиграва малкия електромотор. Освен че е ефективна, тази трансмисия се държи, като стандартен автоматик и в същото време е по-евтина от DSG-скоростните кутии, например.

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

Резултатът


Сега, хибридният силов тракт E-Tech е реалност, предлаган в хибридна версия за моделите Clio, Captur и Arkana, и в plug-in хибридна версия за Captur и Megane. Разлика в силовия тракт няма. Тя се открива в батериите, които са с различен капацитет и в охлаждането им - при хибридите е въздушно, а при plug-in хибридите - водно и като цяло този хибриден тракт прави автомобилите значително по-икономични, като не ги лишава от динамиката им. А за Никола Фремо това е сбъдната мечта: "Започнахме с макет от Lego, накарахме инженерния отдел да възприеме концепцията и сега тя е трансформирана в серийните хибриди на марката."

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 24 гласа.

Свързани новини