Хелзинки не е регистрирал нито един смъртен случай, свързан с пътнотранспортни произшествия през изминалата година, съобщиха тази седмица общинските власти. Постижение, което подчертава ефективността на дългосрочната ѝ политика за пътна безопасност, предава News.bg.
Макар в Европейския съюз да се наблюдава общ спад на смъртните случаи по пътищата с 3% през 2024 г., подобни инциденти все още са често срещани в големите градски райони. Само през 2023 г. в градовете на ЕС са загинали 7 807 души при катастрофи, включително 55 в Берлин и девет в региона на Брюксел.
С население под 700 000 души, но с около 1,5 милиона жители в по-широката градска зона, Хелзинки успява да отчете впечатляваща нулева пътна смъртност за цяла година. Резултат, който местните власти отдават на комбинация от стратегически мерки.
„Постигнатото е резултат от множество фактори, но ограниченията на скоростта играят ключова роля“, коментира Рони Утриайнен, инженер от дирекцията по градска среда.
През 2021 г. градската управа въведе ограничение от 30 км/ч в повечето жилищни зони и централни улици, базирайки се на данни, според които рискът от смърт за пешеходец при удар с тази скорост е двойно по-нисък спрямо сблъсък при 40 км/ч. Мерките бяха допълнени с инсталирането на 70 камери за контрол на скоростта и засилено полицейско присъствие.
Политиката на Хелзинки е част от националната инициатива „Визия Нула“, насочена към пълно премахване на фаталните пътнотранспортни инциденти. Данни на финландската пътна служба Liikenneturva сочат постоянен спад на смъртните случаи след началото на прилагането ѝ.
За сравнение, според данни на МВР, в област София-град през първото полугодие на 2024 г. в резултат на пътни произшествия са загинали 19 души.