Агенция „Ройтерс“ проследи движението на три танкера, превозващи петролни продукти на индийската компания Nayara Energy, които не успяват да бъдат разтоварени в пристанища след въвеждането на санкции от страна на Европейския съюз на 18 юли, предава News.bg.
Nayara Energy управлява втората по големина петролна рафинерия в Индия - тази във Вадинар, щата Гуджарат. Компанията е със съвместна собственост: 49,13% се държат от руската „Роснефт“, а останалите от консорциума Kesani Enterprises, включващ италианската Mareterra Group и руската United Capital Partners. Рафинерията преработва значителни количества руски суров петрол, според различни източници.
На 18 юли, деня на обявяване на санкциите, танкерът Alora, нает от Nayara, пристигна в португалското пристанище Синеш с 60 000 тона реактивно гориво. Въпреки че товарът е напълно платен, корабът остана неразтоварен, тъй като местни компании отказват контакт с продукти на санкционираната фирма.
Вторият танкер, M Zenith, превозващ 40 000 тона дизел, се е върнал обратно и закотвил в Малакския проток, макар първоначално да е трябвало да акостира в Танджунг Пелепас, Малайзия. Сингапурската компания, собственик на кораба, отказа коментар.
Третият танкер Pacific Martina, чартиран от Shell, е натоварил 60 000 тона реактивно гориво от пристанище Вадинар също на 18 юли. Оттогава плавателният съд се движи без определена дестинация в Оманския залив, като по информация на „Ройтерс“ все още не е намерен купувач за товара. От Shell също не са дали официален коментар.
Случаят показва как международните санкции могат да парализират търговията с енергийни ресурси, дори когато тя формално не е обект на директни рестрикции.