През юни тази година приходите на руския бюджет от нефт и газ са намалели с повече от една трета в сравнение с юни миналата година. Приходите възлизат на 494,8 млрд. рубли – най-слабият резултат от януари 2023 година насам. Тогава, обаче, след краткотрайния спад приходите започнаха да се възстановяват, докато сега няма никакви предпоставки за подобно развитие.
В началото на 2023 г. приходите спаднаха заради въвеждането на таван за цените на руския петрол и ембаргото на страните от Г-7. В резултат от това цената на един барел от руския сорт петрол „Уралс“, (който ползва и България), падна под 50 долара, но постепенно Русия успя частично да се адаптира към ограниченията. Важна роля за това изигра руският „сенчест флот“ и приходите тогава пак тръгнаха нагоре.
Спадът на приходите от нефт през 2025 г. се дължи на глобални тенденции. Не само руският петрол поевтинява - цените на всички сортове нефт падат. Дори войната в Близкия изток не успява да разтревожи пазарите силно и да спре тази тенденция.
Ръстът в производството на петрол изпреварва ръста на търсенето
Въпросът е в това, че има повече петрол, отколкото пазарът може да поеме. През юни Международната агенция по енергетика (МАЕ) прогнозира, че през 2025 г. предлагането на петрол ще нарасне с 1,8 млн. барела на ден и ще достигне 104,9 милиона. В същото време потреблението ще се увеличи само със 720 хиляди барела на ден - до 103,8 милиона.
Предлагането нараства толкова енергично поради факта, че страните от ОПЕК+ увеличават добива. Това е в рязък контраст с предишното им поведение, когато те умишлено намаляваха производството, за да създадат дефицит и да тласнат цените нагоре. Тази стратегия не проработи, тъй като по този начин ОПЕК само преотстъпиха част от пазарния си дял на САЩ и на други конкуренти. Сега те действат по друг начин - увеличават предлагането, за да намалят цените и да направят нерентабилно производството в новите американски находища.
През май, юни и юли страните от ОПЕК+ добавяха по 411 000 барела на ден, а на срещата си миналия уикенд те се споразумяха за още едно увеличение на производството през август - с 548 хиляди барела дневно. Тъй като прогнозата на МАЕ не е съобразена с това ново увеличение, повишеното предлагане ще надвиши търсенето още повече.
На какво разчита руското правителство
Според проучване на Ройтерс, проведено сред 40 водещи анализатори и икономисти, средната цена на барел от сорта „Брент“ през 2025 г. може да е около 68 долара. Тъй като през първите пет месеца на годината цената беше малко над 70 долара, през втората половина на годината тя би трябвало да падне до 65 долара, за да се сбъдне прогнозата.
Първоначално руският бюджет за 2025 г. беше изчислен въз основа на средна цена на сорта „Брент“ от 81,7 долара за барел. През пролетта руското правителство понижи прогнозата си до 68 долара. Но обстоятелствата сега са такива, че и тя може да не бъде реализирана.
Изчисленията на икономиста Сергей Алексашенко показват, че ако сегашните цени се запазят, правителството вероятно ще изпълни - а може би дори леко ще надхвърли - плана си за приходите. Тук обаче не става дума за първоначалния план на правителството, който предвиждаше приходи от нефт и газ в размер на 10 трилиона рубли, а за коригирания план от 8,3 трилиона рубли. В същото време планираните разходи бяха увеличени с 800 млрд. рубли, което ще повиши дефицита в бюджета на Русия до около 3,8 трилиона рубли (1,7% от БВП).
Какво означава по-евтиният петрол за руската икономика?
Ситуацията в Русия все още не изглежда отчайваща, твърдят в нов преглед анализатори от Института за развиващи се икономики към Банката на Финландия (BOFIT). Дефицитът от 3,8 трилиона рубли може да бъде финансиран чрез увеличаване на държавния дълг - или чрез поредното повишаване на данъците. Но възможностите за противодействие стават все по-ограничени.
Към 1 юни Фондът за национално благосъстояние (ФНБ) – "спестовната касичка" на руското правителство, средствата от която трябва да покриват намаляващите приходи от петрол и газ, разполагаше с ликвидни активи на стойност от едва 2,8 трилиона рубли – а това е по-малко от очаквания бюджетен дефицит. През юни ликвидната част обаче нарасна с 1,3 трилиона рубли – след като към ФНБ бяха включени допълнителните приходи от нефт и газ, събрани през миналата година. Но картината не се променя радикално - всъщност държавата започва да живее в режим "от заплата до заплата". Всеки рязко външно сътресение - например нов спад на цените на петрола или засилен санкционен натиск срещу Русия може да се превърне в пълноценна криза. Ако войната срещу Украйна продължи, а тя е все по-скъпа с всяка изминала година, няма да може да се мине без съкращения в гражданските бюджетни пера.
Автор: Олег Хохлов