Трябва ли Германия да ограничи дела на децата с миграционен произход в учебните класове? Министърката на образованието Карин Прийн смята подобна "горна граница" за евентуално приемлива, а Съюзът на учителите е скептичен.
Опитът на други страни
Германската министърка на образование Карин Прийн (ХДС) смята, че идеята да се въведе квота за децата с миграционни корени в училищните паралелки е "възможен модел". В телевизионно предаване тя беше попитана как гледа на примера на Дания, където беше въведено подобно ограничение в учебните класове.
По повод евентуалната квота за ученици с миграционни корени, Прийн каза: „Мисля, че има смисъл да се обърне внимание на опита на други страни, без значение дали в крайна сметка ще става дума за квота от 30% или 40%“. От решаващо значение според министърката е децата, които се приемат в първи клас, да знаят немски език.
"Германия няма нужда от квоти в класните стаи"
Пълномощничката на германското правителство по въпросите на интеграцията Натали Павлик (ГСДП) е против ограничаването на броя на децата с миграционен произход в училищните паралелки. „Германия няма нужда от квоти в класните стаи“, каза тя.
Президентът на Германския учителски съюз Щефан Дюл смята, че идеята за квоти е принципно логична и добра. Той обаче е на мнение, че реализирането ѝ на дело би било свързано с проблеми: „Когато в клас има около 90% деца, за които немският не е майчин език и които владеят немския твърде слабо, учебният модел става невъзможен.“
"Откъде да се вземат други деца, за да има равномерно размесване"
Той обръща внимание и на това, че е трудно тези деца да подобрят познанията си по немски, тъй като те изобщо не го използват в извънучебно време, а дори и в училищните междучасия говорят помежду си на майчиния си език.
АРД цитира Дюл, който казва, че в родния му град Аугсбург близо половината от населението има миграционен произход и пита: „Откъде тогава да се вземат децата, които да осигурят по-равномерно размесване?“. Освен това той твърди, че от педагогическа гледна точка е препоръчително децата от един квартал да бъдат заедно и в училище.
"Има проблеми и с децата, които винаги са живели в Германия"
В същото време министърката на образованието Прийн споделя, че Германия има проблеми не само с децата, които са с миграционни корени. „Ние имаме проблеми и с децата от семейства, които винаги са са живели тук, при нас“, казва тя. Според нея това се дължи на факта, че маниерите на възпитание междувременно са се променили. Прийн апелира за по-голяма отговорност от страна на родителите.
"Образованието и възпитанието са в една и съща степен задачи и на родителите, и на училището и останалите институции", каза Прийн.