Приблизително веднъж месечно френският производител на дронове Анри Сейду прави нещо, което се е превърнало в необходимо поклонничество за много хора от неговия бизнес - отива в Украйна, пише Асошиейтед прес, цитиран от БТА.
Защото за технологията на безпилотните летателни апарати няма по-трудно място за оцеляване от фронтовата линия на войната срещу руската инвазия, където и двете страни използват дронове с всякакви форми и размери за битки и наблюдение, променяйки характера на съвременната война.
И тъй като бойните полета са изпълнени с електронни контрамерки и оръжия за объркване, заглушаване и сваляне на дронове, Украйна се превърна също и в изключително реален полигон за изпитание на постиженията в областта на безпилотните технологии, някои от които започнаха да се разпространяват и в невоенни сектори.
За производителите възможността да кажат, че дроновете им и свързаното с тях оборудване са били изпробвани в битка и тествани от украинските сили, се превръща в средство за продажба, тъй като те продават стоките си не само на съответните национални министерства на отбраната, но и на полицейските сили, граничните власти, спасителните служби и цивилни потребители, отбелязва АП.
"Когато казваме: "Това е добра машина, тя работи", хората могат да ни повярват или не. Но когато това са момчета в Украйна и други, които казват, че са доволни, то има по-голяма стойност", каза Бастиан Мансини, президент и съосновател на френския производител на дронове "Дьолер" (Delair), който се е обединил с европейския производител в областта на отбраната "Ка Ен Де Ес" (KNDS), за да достави на украинските сили 100 взривяващи се дрона. В брошурата за продажби на "Ка Ен Де Ес" се отбелязва, че те са "доказани в бой".
Мансини заяви, че цивилните потребители на други невоенни дронове на "Дьолер" виждат "неща, които работят в Украйна, и си казват: "Това е устойчиво на заглушаване, устойчиво е на загуба на радиовръзка и какво ли още не, така че ще е добре и за гражданска употреба, като инспектиране на електрически кабели или нещо друго".
"Това наистина ни помогна да спечелим нови пазари. Дава на хората увереност", каза той пред АП по време на тазгодишното авиоизложение в Париж, което е основна витрина на съвременната авиационна и отбранителна индустрия.
Анри Сейду, основател и ръководител на френския производител на дронове "Парот" (Parrot), каза, че Украйна е "очарователна" от гледна точка на технологията на дроновете, защото "се променя толкова бързо, има нови идеи без прекъсване". От началото на пълномащабното нахлуване на Русия през февруари 2022 г. той прави редовни пътувания, за да се срещне с украински производители на дронове, създатели на софтуер за дронове, както и с военните власти.
"На всяко тримесечие ситуацията се променя напълно", заяви той в интервю. "Всяка компания, да речем, която произвежда военно оборудване, или всяка армия се интересува много от дронове. Но тези, които наистина ги използват и разбират как да ги използват, са украинците".
За Украйна опитите да се защити от рояците руски дронове, които се насочват към градове, и от вълни от руски войски, подкрепяни от дронове, са въпрос на оцеляване, коментира АП. Както и намирането на обходни пътища за противодействие на системите за електронна война, които Русия използва, за да заглушава и обезврежда украинските дронове, разпалвайки това, което се превърна в надпревара във въоръжаването с безпилотни технологии между двете страни, а също и за производителите извън Украйна.
Малките дронове, които пускат бомби и се взривяват в цели - масово произвеждани на част от цената на други по-сложни оръжейни системи, които доставят съюзниците - стават все по-важни за съпротивата на Украйна. Министерството на отбраната в Киев заяви, че планира да закупи 4,5 милиона дрона тази година, всички украинско производство, които позволяват на операторите им да виждат това, което виждат машините, така че да могат да направляват полетите в реално време - например да се взривяват в руски окоп или дори върху отделен вражески войник. Това е три пъти повече дронове, отколкото министерството е закупило през миналата година, съобщи украинското ведомство.
"Дроновете спасиха Украйна", каза Алекс Воробей, украински търговски представител на "Айлънд Систъмс" (Ailand Systems), украинска стартъп компания, разработваща дронове, които откриват противопехотни мини.
Воробей и други представители на бизнеса с дронове твърдят, че производителите, които не участват в Украйна, рискуват да изостанат. "Ако сте в областта на отбраната и все още не сте в Украйна, това означава, че сте стигнали доникъде", каза Воробей на изложението в Париж.
Дронът за микронаблюдение, представен от "Парот" на тазгодишното парижко изложение, е свързан с Украйна още с името си - "Анафи УКР" (Anafi UKR) - и е тестван също така на терен в условия, които Сейду описва като "много тежка среда" на фронтовата линия. Той е оборудван с технология за изкуствен интелект, която му позволява да намери пътя, когато радио и навигационните сигнали са заглушени.
"Парот" твърди, че готовността за война и функциите на дрона го правят подходящ и за операции на правоприлагащите органи, като например наблюдение на тълпи, проследяване на заподозрени или наблюдение над граници, както и за спасителните служби в отдалечени райони или по време на пожари и аварии, когато навигационните сигнали могат да се сринат, посочва АП.
Украйна беше "истинска лаборатория или тест за нас, за да видим дали нашите продукти работят", каза Мансини от "Дьолер". Взривяващият се дрон "Оскар" (Oskar), който има крила от полистирен, носи половинкилограмова бойна глава, която се взривява върху войници или леко бронирани превозни средства.
"Дьолер" го разработи за по-малко от година, като използва отново един от дроновете си за употреба от цивилни, който вече се използва във Франция за картографиране и инспектиране на електрически кабели, като го усъвършенства за Украйна с технология, която да устои на руските средства за заглушаване.
"Преди пет или десет години много хора се питаха: "Наистина ли дроновете са полезни за нещо?". "Днес никой не си задава този въпрос", заключи Мансини.
Най-големите фирми в областта на отбраната и нови фирми за военни технологии използваха авиошоуто в Париж, за да покажат най-модерните дронове, известни като "уингмен" (wingmen - в превод като термин от военната авиация - партньори) - самолети без екипаж, предназначени да летят заедно с изтребители от следващо поколение и да променят бъдещето на въздушните боеве, съобщи Ройтерс.
На изложението в Париж - най-голямата среща в света на производители от авиокосмическата и отбранителната промишленост, бяха показани рекорден брой дронове, което отразява нарастващото им значение, след като се оказаха изключително ефективни във войната в Украйна и след като САЩ се подготвят за потенциален конфликт с Китай в Тихия океан.
През април миналата година Военновъздушните сили на САЩ избраха компаниите "Ендърил" (Anduril) и "Дженеръл Атомикс" (General Atomics) да разработят първата флотилия от дронове, които са предназначени да летят заедно с пилотирани изтребители и са официално известни като "Съвместни бойни самолети" (Collaborative Combat Aircraft - CCA).
Базираната в Калифорния компания "Ендърил", която вече е доставила малки дронове на Украйна и дебютира на авиошоуто, показа модел на своя 17-метров дрон "Фюри" (Fury), планиран за производство през 2027 г. като част от програмата CCA на Военновъздушните сили на САЩ.
"Движим се изключително бързо", каза пред Ройтерс Джейсън Левин, старши вицепрезидент по инженерните въпроси на "Ендърил".
"Самолетът е много способен. Тук не можем да съобщим повече подробности, но той изпълнява мисията на изтребител", добави той.
Левин заяви, че компанията "Ендърил" е отделила 2,5 млрд. долара за изграждане на производствено съоръжение с площ 5 млн. кв. м в щата Охайо, като строителството ще започне през следващата година.
През март "Ендърил" подписа сделка за 30 млн. британски лири (38 млн. долара) с Великобритания за доставка на компактния си дрон "Алтиъс" (Altius) за Украйна. Дронът може да се изстрелва от земята или от въздуха и е способен да извършва удари, да служи като примамка или за водене на кибервойна, посочва Ройтерс.
По-големите дронове като "Фюри" са част от американската програма CCA, която има за цел да разполага с близо 1000 автономни дрона, способни да провеждат наблюдение, електронна война и бойни операции заедно с пилотирани изтребители като Ф-35 (F-35) на "Локхийд Мартин" (Lockheed Martin) и следващото поколение изтребители Ф-47 (F-47), което компанията "Боинг" (Boeing) бе определена да създаде след избора, направен от ВВС на САЩ през март.
"Дженеръл Атомикс" показа на изложението в Париж модел на своя дрон "YFQ-42A", който е еквивалент на "Фюри", като и двата дрона са предназначени за потенциална употреба в Тихия океан, ако Китай евентуално нахлуе в демократично управлявания Тайван.
Миналата седмица "Боинг" демонстрира потенциала на дроновете, работещи в координация с хора пилоти, по време на новаторски тест с Кралските австралийски военновъздушни сили, съобщи американският авиокосмически гигант на авиошоуто.
По време на изпитанието два от дроновете "Гоуст Бат" (Ghost Bat) на "Боинг" летяха заедно със самолет за наблюдение "E-7A Уеджтейл" (E-7A Wedgetail), като човек оператор контролираше дистанционно системите без екипаж, за да изпълнят мисия срещу въздушна цел, съобщи компанията.
"Гоуст Бат" има потенциала да превърне един изтребител в боен екип с усъвършенствани сензори, които са като стотици очи в небето", каза в изявление австралийският министър на отбранителната промишленост Пат Конрой.
Европейските фирми в областта на отбраната също развиват инициативи за дронове "уингмен", включително шведската "СААБ" (SAAB) и тристранното партньорство между "Дасо Авиейшън" (Dassault Aviation), "Еърбъс" (Airbus) и "Индра Системас" (Indra Sistemas) в рамките на "Бъдеща бойна въздушна система" (Future Combat Air System). Програмата има за цел да интегрира автономни дронове с пилотирани изтребители, посочва Ройтерс.
Турската компания "Байкар" (Baykar) показа за първи път на изложението два свои модела дронове - височинния, тежкотоварен "Акинджи" (Akinci) и "Те Бе 3" (TB3), който има сгъваеми крила и може да излита или каца на самолетоносачи с къси писти.
"Байкар" и италианската отбранителна и аерокосмическа компания "Леонардо" (Leonardo) официално стартираха в началото на тази седмица съвместно предприятие за дронове.
Германската компания "Райнметал" (Rheinmetall) обяви на изложението в Париж, че ще си партнира с "Ендърил" за създаване на нови версии на "Фюри" (Fury) и "Баракуда" (Barracuda) - дрон в стил крилата ракета - за европейските пазари, отбелязва Ройтерс.