3 447

Държави от Европейския съюз поискаха забрана на пътуванията с частни самолети

  • самолети
  • пътнически самолети
  • гражданска авиация
  • частен самолет

Австрия, Франция, Ирландия и Холандия заявиха, че прекомерният въглероден отпечатък при пътуване с частен самолет спрямо регулярните пътнически полети трябва да стимулира ЕС да предприеме решителни действия

Държави от Европейския съюз поискаха забрана на пътуванията с частни самолети - 1
Снимка: Shutterstock
Анатоли Стайков Анатоли Стайков Автор във Fakti.bg

Австрия, Франция, Ирландия и Холандия призоваха Европейския съюз да засили регулацията, така че да ограничи въздействието от пътуването с частни самолети (използвани най-често за ексклузивни бизнес пътувания, бел. ред.) върху климата, показва документ, предава Ройтерс, цитирана от БТА.

В две от страните се намират едни от най-натоварените летища в Европа - летище Схипхол в Амстердам и летище Шарл дьо Гол в Париж.

Операторите на нидерландското летище вече посочиха през април, че от 2026 г. ще забрани частните самолети и малката бизнес авиация, която според летището причинява 20 пъти повече емисии на CO2 от търговски (пътнически, бел ред.) полет както и нощните полети., докато Франция тази седмица забрани някои търговски вътрешни полети на къси разстояния по маршрути, където има достатъчно влакови услуги.

В документ, споделен със страните от ЕС преди срещата на техните министри на транспорта следващата седмица, четирите държави заявиха, че "прекомерният" въглероден отпечатък при пътуване с частен самолет спрямо регулярните пътнически полети трябва да стимулира ЕС да предприеме решителни действия.

"Вярваме, че трябва да се обърне по-голямо внимание на този въпрос на ниво ЕС, особено чрез оценка на възможността за установяване на по-строги регулаторни мерки за пътуванията с частни самолети, за да се гарантира, че всеки допринася със своя справедлив дял към общите усилия за декарбонизация", се казва в документа видян от Ройтерс.

Полетите на частни самолети в Европа са се увеличили с 64% през 2022 г. и са отделили повече от 5,3 милиона тона CO2, според проучване на холандската консултантска компания CE Delft, поръчано от Грийнпийс.
Това е малка част от 147-те милиона тона CO2, които всички полети, заминаващи от ЕС и Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, отделиха през 2019 г., преди пандемията от КОВИД-19 временно почти да блокира сектора, според Агенцията за авиационна безопасност на ЕС.

Но климатичните активисти отдавна се противопоставят на високите въглеродни емисии на човек, свързани с частните самолети. Около 100 протестиращи прекъснаха полетите на летището в Женева във вторник, за да поискат забрана на този вид пътувания.

Авиокомпаниите в Европа ще се изправят пред по-високи разходи за CO2 през следващите няколко години в рамките на реформа на пазара на въглеродни емисии в ЕС.

Белгия
Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 18 гласа.

Свързани новини

Новини по държави:
Новини САЩ , Новини Великобритания , Новини Германия , Новини Италия , Новини Русия , Новини Франция , Новини Испания , Новини Гърция , Новини Украйна , Новини Китай , Новини Сирия , Новини Сърбия , Новини Бразилия , Новини Австралия , Новини Япония , Новини Швейцария , Новини Северна Македония , Новини Турция , Новини Полша , Новини Румъния , Новини Иран (Ислямска Република) , Новини Австрия , Новини Нидерландия , Новини Северна Корея , Новини Всички държави , Новини Унгария , Новини Канада , Новини Литва , Новини Индия , Новини Мексико , Новини Южна Корея , Новини Хърватия , Новини Норвегия , Новини Дания , Новини Финландия , Новини Ирландия , Новини Аржентина , Новини Дубай , Новини Португалия , Новини Словакия , Новини Беларус , Новини Латвия , Новини Естония , Новини Словения , Новини Чехия , Новини Швеция , Новини Ирак , Новини Афганистан , Новини Албания