2 398

ЕП одобри ефективна забрана за нови коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.

  • автомобили
  • двигател с вътрешно горене
  • електромобили

Законодателството е част от по-широк пакет на ЕС за по-строги мерки в областта на борбата с климатичните промени

ЕП одобри ефективна забрана за нови коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.  - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА
Анатоли Стайков Анатоли Стайков Автор във Fakti.bg

Европейският парламент днес официално одобри законодателство, с което на практика се забранява продажбата в ЕС на нови коли, задвижвани с бензин и дизел, от 2035 г. с цел да се ускори преминаването към електромобили, както и борбата с климатичните промени, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.

Ключовото законодателство изисква до автомобилостроителните компании да постигнат 100-процентово намаляване на въглеродните емисии от продаваните нови коли, което ще направи невъзможно да се продават нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в рамките на 27-членния блок.

Документът поставя и цел са свиване с 55 процента на въглеродните емисии от колите, продадени след 2030 г., спрямо нивата от 2021 година. Тази цел е по-висока от действащата в момента, която е на ниво 37,5 процента.

Оперативните разходи за електрически автомобил вече са по-ниски от оперативните разходи за кола с двигател с вътрешно горене, посочи докладчикът Ян Хойтема. По думите му решаващо значение има това на потребителите да бъдат предложени повече достъпни електромобили.

Европейските страни договориха мерките с ЕП през октомври миналата година, но те все пак трябваше да получат официално одобрение, за да влязат в сила. Окончателното им потвърждаване се очаква през март.

Емисиите на новите миниванове ще трябва да бъдат намалени със 100 процента до 2035 г., а до 2030 г. - с 50 процента спрямо нивата от 2021 година.

До декември 2026 г. ЕК ще наблюдава разликата между нормите за допустимо замърсяване и за потреблението на гориво и енергия във всекидневието.

Предвижда се постепенното отпадане на подкрепата за производителите на незамърсяващи или нискозамърсяващи превозни средства. От 2025 г. до 2029 г. се предвижда производителите да получават подкрепа, ако продават 25 на сто "чисти" автомобили (17 на сто за новите микробуси), като от 2030 г. тази мярка ще бъде премахната.

Много европейски автомобилни компании вече обявиха инвестиции в електрификация на моделната си гама.

Водещият европейски автомобилостроител "Фолксваген" (Volkswagen) миналата година обяви, че от 2033 г. марката ще произвежда в Европа само електрически модели.

Новото законодателство на ЕС обаче срещна съпротива от някои представители на бранша и отделни държави, когато бе представено през юли 2021 година. В резултат окончателният вариант включва възможности за известна гъвкавост, например малките автомобилостроители, произвеждащи под 10 000 коли годишно, да могат да договарят по-ниски цели до 2036 година.

Законодателството е част от по-широк пакет на ЕС за по-строги мерки в областта на борбата с климатичните промени.

Франция
Поставете оценка:
Оценка 1.7 от 30 гласа.

Свързани новини

Новини по държави:
Новини САЩ , Новини Великобритания , Новини Германия , Новини Италия , Новини Русия , Новини Испания , Новини Гърция , Новини Украйна , Новини Белгия , Новини Китай , Новини Сирия , Новини Сърбия , Новини Бразилия , Новини Австралия , Новини Япония , Новини Швейцария , Новини Северна Македония , Новини Турция , Новини Полша , Новини Румъния , Новини Иран (Ислямска Република) , Новини Австрия , Новини Нидерландия , Новини Северна Корея , Новини Всички държави , Новини Унгария , Новини Канада , Новини Литва , Новини Индия , Новини Мексико , Новини Южна Корея , Новини Хърватия , Новини Норвегия , Новини Дания , Новини Финландия , Новини Ирландия , Новини Аржентина , Новини Дубай , Новини Португалия , Новини Словакия , Новини Беларус , Новини Латвия , Новини Естония , Новини Словения , Новини Чехия , Новини Швеция , Новини Ирак , Новини Афганистан , Новини Албания