Работата на трансмисията е да прехвърля въртящ момент от двигателя към колелата. Тя определя как автомобилът ускорява, колко е отзивчив към газта, как се справя с наклони и дори колко е икономичен при ежедневно шофиране. Видът на трансмисията, нейният дизайн и технологията ѝ за превключване на предавките влияят пряко върху характера на автомобила, усещането при шофиране и цялостната ефективност.
Днес има няколко вида трансмисии, които шофьорите традиционно считат за „механични“, въпреки че структурата им може да варира значително. В тази статия ще разгледаме по-подробно кои скоростни кутии обикновено се класифицират като механични въз основа на принципа на действие и коя от тях осигурява най-бързото превключване на предавките, както и какви са техните предимства и недостатъци.
Кои скоростни кутии се считат за механични?

Като механични трансмисии ще включим не само класически „ръчки“, но и роботизирани скоростни кутии (AMT) и скоростни кутии с двоен съединител (DCT/DSG). Обща черта и за трите е конструктивна схема, която включва механично превключване на предавките - тоест предаване на силата чрез зъбен съединител, а не чрез преобразувател на въртящ момент или ремък, както е при класическите „автомати“ или вариатори.
Тоест, ще разгледаме контролните точки, които имат такива общи елементи като:
Наличието на физически съоръжения;
Директна механична връзка между двигателя и скоростната кутия;
Използване на сух или мокър съединител;
Липса на преобразувател на въртящ момент или вариаторен блок. Въз основа на това считаме DSG (трансмисия с двоен съединител) за механична по конструкция, въпреки че работи автоматично. Принципът ѝ на действие е много по-близък до механиката, отколкото до класическите автоматични трансмисии, както и до роботизираните трансмисии.
Първо място - DSG/DCT (двоен съединител)
Скорост на превключване: 8-200 ms (в зависимост от типа на съединителя, мокър/сух).
Механизмът позволява предварително да се подготви следващата предавка - единият съединител зацепва текущата, другият е вече готов за следващата. При спортните автомобили превключването се случва почти мигновено. Това прави DCT идеална за динамично шофиране с висока скорост.
Плюсове: невероятна скорост, плавност, икономия на гориво.
Минуси: сложен дизайн, скъпо обслужване, чувствителност към прегряване.
Второ място - класическа механика
Скорост на превключване: 200-500 мс (зависи от уменията на водача и прецизността на съединителя).
В ръцете на опитен шофьор, механикът ви дава пълен контрол. Но това е ръчен процес, така че факторът „човешки елемент“ влияе върху скоростта.
Плюсове: опростен дизайн, лесен за ремонт, надежден.
Минуси: зависи от уменията, изморителен в града, по-бавно превключване в сравнение с DCT.
Трето място - AMT (роботизирана механика)
Скорост на превключване: 400-900 ms .
Това е ръчна скоростна кутия, която се превключва от електрическо задвижване. В бюджетните модели често се появяват паузи и потрепвания. Въпреки че съвременните AMT с двоен съединител - например SmartShifter - вече са много по-добри.
Плюсове: икономичност.
Минуси: бавно превключване, тласъци, слаба динамика.
