Mercedes-Benz сигнализира за промяна в подхода си към дизайна на луксозни автомобили, като признава, че настоящата мания на индустрията по огромните екрани не е устойчив път към истински лукс. В скорошно интервю за ABC News, Гордън Вагенер, главен директор по дизайна в Mercedes-Benz, заяви, че „екраните не са лукс“ - изненадващо признание от страна на архитекта на 56-инчовия Hyperscreen.
Коментарите на Вагенер отразяват нарастващото признание, че разпространението на големите дисплеи, които вече са нещо обичайно дори в масовите автомобили, е намалило тяхната новост и не е успяло да осигури истински премиум изживяване. Той предполага, че Mercedes-Benz трябва да погледне отвъд дигиталната сфера и да преоткрие основните принципи на лукса: изработка и изтънченост. Това означава подновяване на фокуса върху качеството на допир, богатството на материалите и цялостното усъвършенстване на вътрешната среда на автомобила.
Шефът на отдела по дизайн обърна внимание и на недостатъците, присъщи на подхода, ориентиран към екрана, включително податливите на отпечатъци от пръсти повърхности, грозните рамки на дисплея и премахването на традиционните физически контроли. Той изрази съжаление за загубата на висококачествените превключватели, отличителна черта на класическия дизайн на луксозните автомобили, заменени от често тромави сензорни интерфейси. Освен това той критикува прекомерното използване на амбиентно осветление - тенденция, която според него превръща интериора на автомобила в „нощни клубове от 90-те години“.
Въпреки критиката си към сегашната тенденция на натоварване на екраните, Вагенер потвърди, че Hyperscreen ще остане елемент от оборудването на автомобилите Mercedes-Benz. Предстоящият фейслифт на S-Class през 2026 г. например ще наследи оформлението на Hyperscreen от EQS, като по този начин флагманският модел на марката с двигател с вътрешно горене ще се изравни с електрическия си аналог. Това подсказва, че Mercedes-Benz се стреми да постигне баланс между модерните технологии и традиционните ценности на лукса.
На въпроса за потенциалната роля на изкуствения интелект в автомобилния дизайн Вагенер даде ясна оценка. „С изкуствения интелект се получават 99% глупости“, заяви той, признавайки настоящите ограничения на технологията. Въпреки това той също така изрази убеждението си, че ИИ ще играе по-значителна роля в бъдеще, като прогнозира, че потенциално може да се справи с по-голямата част от задачите по проектиране в рамките на десетилетие, което може да направи човешките дизайнери излишни. „Моят наследник ще бъде машина и ще бъде много по-евтин от моята заплата“, пошегува се той. Тази откровена гледна точка подчертава развиващия се пейзаж на автомобилния дизайн и потенциалното въздействие на нововъзникващите технологии.