2 318

Проф. Вили Лилков пред ФАКТИ: Кметът Терзиев допусна грешка, че не въвлече в разговора със синдикатите общинския съвет

  • вили
  • лилков
  • транспорт
  • стачка
  • пари
  • терзиев
  • кмет
  • бюджет

Градският транспорт е сложна система, която се нуждае както от пари за заплати, така и от инвестиции, но срещу реформи, казва общинският съветник

Проф. Вили Лилков пред ФАКТИ: Кметът Терзиев допусна грешка, че не въвлече в разговора със синдикатите общинския съвет - 1
Снимка: БГНЕС
Мария Атанасова Мария Атанасова Автор във Fakti.bg
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Транспортната стачка в София повдига много въпроси за бюджета на София и кой на какви пари може да разчита. През какво минахме… Пред ФАКТИ говори проф. Вили Лилков, общински съветник от „Синя България“.

- Проф. Лилков, София оцеля 6 дни без градски транспорт. Как гледате на това, което се случи?
- На първо място, да благодарим на служителите на метрото, защото те работиха по-напрегнато и поеха по-голямо натоварване от обичайното. А относно блокадата, ще кажа, че можеше да се постигнат същите резултати и без този груб натиск върху живота на софиянци.

- Синдикални или политически се оказаха действията на служителите в градския транспрот в столицата, защото видяхме как приключиха?
- Ако трябва да определя действията на основните играчи в блокадата ще кажа следното - самоуправство, инициирано от група синдикални лидери, които се ползваха със скрита политическа подкрепа, която стана видима на шестия ден!

- Заслужени ли са тези 300 лева увеличение, които получиха работниците в транспорта?
- Хората вероятно заслужават и по-голямо увеличение. В градския транспорт има звена, в които се работи с висока степен на отговорност, в лоши работни условия, за много от тях работния ден започва в 4-5 часа и завършва след полунощ. Към тези хора сме длъжници. Друг е въпросът, че градският транспорт е сложна система, която се нуждае както от пари за заплати, така и от инвестиции, но срещу реформи. Получи се така, че дебатът за градския транспорт се проведе само по „точка“ заплати. Въпросът за инвестициите, за реформите, за отдаване на част от линиите в автотранспорта на частни оператори, които да влязат със свои капитали, мениджмънт и отговорност и да снемат част от финансовото бреме на общината, не се състоя. Отново сериозния въпрос го отложихме до следващата кризисна ситуация, когато пак ще се появи добрия „цар“ и лобистите от икономическото мнозинство в Столичния общински съвет (СОС), които ще решат проблема. Как? Ами пак с общите пари и за сметка на общия интерес. Тази политика е лява, лесна и грешна!

- По заповед на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов бяха намерени от държавния бюджет 15 млн. лева. А догодина откъде ще дойдат? Пак от държавата или…
- На извънредното съвместно заседание в понеделник на Постоянните комисии по транспорт, по финанси и бюджет и по икономика се изясни, че ако се приеме искането от 300 лева увеличение на всеки работещ в системата на транспорта, ще се появи недостиг в бюджета от 70 млн. лв. Той частично ще се покрие от 15-те млн. лв. от държавата и от още 20 млн. лв., които общината вероятно ще получи от държавата за охраната на метрото. Всъщност, ще се появи недостиг от 35 млн. лева, които „ще се намерят“ само ако отпаднат от инвестиционната програма на общината обекти за 35 млн. лв. Това е положението - вместо за 35 млн. лева да направим ремонти или да изграждаме улици, тротоари, паркове, спортни и детски площадки и т.н., те ще отидат за заплати. Това предложение ще влезе за обсъждане заедно с бюджета на 29 май. Затова предложихме на Центъра за градска мобилност да разработи и други варианти за заплащане. Ще видим! В крайна сметка СОС ще реши какво, как и на кого ще се даде. Нека да поясня - в общинския съвет няма политическо мнозинство, а има една „шарена“ група от 31 съветници от 61, сглобена от кукловоди извън общината, която се задвижва по заповеди отвън. Тази група е без собствена воля и политическа физиономия, много креслива – маша за изпълнение на икономически поръчки. Това е! Затова сериозният разговор за преспективите на транспорта, за дългосрочна инвестиционна програма, за реформи в транспортните дружества, за целеви заем за инвестиции в транспортната инфраструктура и на подвижния състав, за реформа в паркирането с цел да сложим по-добър ред и да се печели от паркирането, а парите да насочим за нови возила, за паркинги и за по-добри условия на работа в системата и т.н., няма да се състои скоро. А той е неотложен!

- Вие сте общински съветник. Защо Общинският съвет гледа пасивно стачката, а не излезе с предложения, решения, не се чу нищо от вас… Как гледате на поведението на кмета Терзиев. Справи ли се?
- Кметът Терзиев допусна грешка, че не въвлече в разговора със синдикатите общинския съвет, бордовете на директорите на дружествата от системата на градския транспорт (по-скоро те бяха пасивни съучастници на синдикатите) и държавата. На негово място бих поканил всички на масата на преговорите и бих предложил програма до края на мандата по всички проблеми на транспорта с покана да станат гаранти за нейното изпълнение. Искате пари? Моля – подкрепете програма и всеки ще получи своето! Към нас, като съветници, не бе отправена покана нито от синдикатите, нито от кмета за разговори. От друга страна, трима общински съветници от ГЕРБ и БСП, „играеха“ заедно със синдикатите в натиска срещу общината и привлякоха на своя страна политическите групи на ГЕРБ и на БСП в СОС, които подкрепиха исканията всеки да получи по 300 лева към заплатата, а за догодина още повече. Като гледам обаче реакциите на хората в София, мисля че повечето от тях разбраха положението, в което кметът бе поставен.

- Зад всичко това имаше ли атака към кмета Терзиев, или нещата в транспрота в София просто ескалираха?
- И двете! Пасиансът на организаторите излезе успешен, защото зад кмета в момента не стои политическо мнозинство, а и той нищо не прави, за да консолидира съветници около себе си и да ги поведе.

- Сега беше градският транспорт, а се задава стачка на фирмите, които събират бокука в столицата. После кои ще са?
- Проблеми с фирмите за почистване не би трябвало да има, защото за 2025 г. приехме рекордна план-сметка за чистотата. Друг е въпросът, че кметът Терзиев наследява една провалена система за обработка на отпадъците, имам предвид Завода за боклук, която е лишена от своето „трето стъпало“ (изгаряне на РДФ-горивото в „Топлофикация“ с цел да се поевтини парното). Затова се налага да разкарваме произведеното в завода РДФ-гориво с тежки камиони до циментовите заводи. Направих сметка, че само до края на 2023 г. камионите с РДФ-а са „навъртяли“ до циментовите заводи „километраж“, който се равнява на 70 обиколки на Земното кълбо (за десетки милиони левове) и сме платили още милиони за изгарянето. И затова ми е противно, когато гледам как определени общински съветници „се заиграват“ с темата за завода, при положение, че точно за тази, подчертавам, провалена система носи отговорност предишното управление. Да не говорим за стотиците незаконни сметища, които кметът наследява и сега му се вменява едва ли не, че той ги е допуснал. Както виждате сложна ситуация!

- Има ли бюджетът на София буфери, с които да се компенсират нови искания?
- Казвам съвсем отговорно - няма нито една общинска дейност, общинска система или общинска услуга, която да не е недофинансирана и да не се нуждае от допълнителни финансови средства. Бюджетът за 2025 г. от около 2,84 млрд. лева е строго разчетен и е много недостатъчен за сериозни градски проекти. Бюджетът нито е смел, нито е реформаторски. Ако трябва да говорим за буфери, бих казал, че се нуждаем не от буфери в обичайния смисъл, а от нови политики и реформи – привличане на частни капитали в комуналната дейност, партньорство с държавата за изпълнение на сериозни проекти, освобождаване от зле работещи търговски дружества, нова политика по отношение на такси, наеми и цени на услуги, реформа в паркирането. Ние - от „Синя България“, ясно сме заявили готовност за реформи и работа, желание за непопулярни и по-смели решения и търсим съюзници. Още през декември 2023 г. предадохме на кмета нашите 106 предложения за политики, реформи и конкретни проекти и сме готови да работим по тях и да подкрепяме всичко полезно за града и хората. Но поради липса на политическа воля за смели действия Столична община продължава да губи време и енергия.

- Как ще бъде догодина?
- Ако продължава да управлява икономическото мнозинство – още от същото!

България
Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 15 гласа.

Свързани новини