Колко добър самолет е Ф-16 Блок 70 и дали е голям проблемът, който все още не позволява на машината да лети… Пред ФАКТИ говори Петър Иванов – бивш военен летец-инструктор във ВВС.
- Г-н Иванов, много шум се вдигна около ситуацията с новия самолет Ф-16 Блок 70. Смятате ли, че проблемът е много сериозен, или ще бъде решен и скоро ще видим машината във въздуха?
- Смятам, че не е голям проблем. Ако наистина има проблем, който зависи от нас и от Америка, ще бъде решен. Но ако е външен проблем…
- В смисъл… Какво имате предвид под външен проблем?
- Вижте, какво се случи в последния месец. Просто следя новините и какво чухме. Американска атомна подводница изплува на Северния полюс, защото ѝ отказаха радиоелектронните средства. Просто тя бе принудена да изплува на повърхността на водата, за да не загине екипажът. В Италия и в Испания спря токът. Това са много неща. И в същото време руснаците казват – „… не ни подценявайте, защото ще имате много изненади“.
- Визирате това, че може да е някаква намеса руска на енергийно ниво…
- Аз допускам, че може да има някаква намеса. Вижте, руснаците работят от дълги години с неща, с които превъзхождат другите страни, включително и на радиоелектронно ниво. От преди 40 години насам Русия има възможност да направи така, че да не може нито един двигател с вътрешно горене да запали. Просто няма да има електронно поле. Нито кола, нито танк, нищо няма да може да тръгне. Разбира се, няма да имаме и други връзки. Така че за толкова години руснаците може би са напреднали още повече. Така че е възможно да има руска намеса.
- А това, че може да е правен опит да се копира софтуерът, каквато теза се разви, изглежда ли ви логично и адекватно?
- Не. Според мен това не е направено на българска територия. Предполагам, че може още при прелитането над океана с този самолет да е имало проблем. Но, разбира се, целта е била да бъде доставен, за да се види, че има самолет. Иначе едва ли ще го оправят скоро, защото ми се струва, че и те самите още не знаят за какво става въпрос.
- След като е кацнал, изключвате намеса на наша територия?
- Че ние в България сме толкова разделени, че един друг се смятаме за врагове и се клепаме. Няма логика в България да стане нещо. Според мен проблемът идва от друга дистанция. Пак ще кажа, че според мен още при прелитането се е получило нещо.
- Не е нещо ненормално да се случи отказ на система дори и при чисто нова машина…
- Аз съм карал чисто нова машина руска - МиГ 21. Приемал съм самолета направо от завода, след като кацна в Граф Игнатиево. Това беше преди много години. Докараха самолета от Съветския съюз. Отидох с още един колега, качихме се и нямаше никакви проблеми. Миришеше на боя и лакове, беше всичко идеално и никакви проблеми не сме имали. А сега вече един месец не могат да приемат самолета. На мен някак ми изглежда, че се създават едни предпоставки, за да ни се каже, че не сме в час и ние не знаем за какво става въпрос.
- А това, че самолетът е орязан откъм способности и части за ремонт, за да влезем в добра цена, за което също се говори, колко ви се струва логично…
- Това ще е проблем, ако така е записано в договора, но никой не е чел договора. Аз знам, че самолетът е скъп, защото може да носи ядрено оръжие. Иначе за този самолет дали имаме доставени в складовете оръжие и части за ремонт - не мога да кажа. Нямам представа. Иначе електрониката на машината е променена. Вижте, Ф-16 е от рода на МиГ 21, на който съм летял и знам възможностите му. На един „Трабант“ ако му сложиш ново радио, интернет, добри спирачки – и той ще стане модерна кола. Същото е и с този Ф-16 Блок 70. Това е един въздушен „Трабант“, на който са му сложили модерно оборудване, нови някакви спирачки. Ф-16 Блок 70 е като тунингован „Трабант“. А и 25 000 долара на летателен час са множко за нас и не си струва това, което правим? Необмислени решения! Ние нямаме такива пари да ги експлоатираме и поддържаме тези самолети!?
- Направили са му тунинг, както се казва…
- Точно така. Иначе не го виждам да е някакъв много по-модерен от самолетите, които се произвеждаха през 70-те години в Съветския съюз. Бих споделил и дргуго. На нашия самолет Ф-16 може да му няма нищо или да е нещо елементарно, но инженерно-техническия състав - дали американски, или български, са длъжни да вземат мерки, защото вижте какво се случва за по-малко от година с Ф-16 в Европа! На 26 август 2024 година най-добрият млад пилот на Украйна загина с Ф-16 и то само 25 дни, след като самолетът е доставен в Украйна? На 15 февруари 2025 година Ф-16 е свален от свой, зщото не е сменен кодът или паролата на опознавателното устройство! Пилотът загива?! На 12 април 2025 година с Ф-16 загива 21-годишният пилот Павло Иванов!? Причина - грешка в техника на пилотиране!? На 28 април тази година опитният датски пилот Джен Хансел, който е наемник в Украйна (Кривой рог), е свален и загива!? За същата дата има информация и за украински пилот, който е катапултирал от Ф-16. При този инцидент предполагам, че става въпрос за едно и също събитие, но пазят в тайна каква е причината? На 29 април 2025-а Ф-16 падна от палубата на самолетоносача USS Харис С. Труман в Червено море и потъна! Отказ в спирачната система на самолетоносача? Двамата пилоти катапулираха и са в болница! Много съмнения за чужда намеса?
Най-вероятно и затова спират нашия Ф-16 до изясняване на причините за произшествията с тези самолети в последно време. И доставяне на вероятна част от хардуера на самолета, която е уязвима...
9 Май, 2025 13:51 13 810
Бившият летец-инструктор Петър Иванов пред ФАКТИ: Ф-16 Блок 70 е като тунингован „Трабант“
Аз знам, че самолетът е скъп, защото може да носи ядрено оръжие, казва бившият военен

Снимка: Личен архив

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
България
Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 222 гласа.