Собствениците на търговски паркове определят нарастващите оперативни разходи като главното предизвикателство пред тях, докато съответствието с ESG стандартите не е приоритет. Наемателите поставят акцент върху микса от търговци, локацията и търговските условия при планиране на разширения, като основен фокус остават по-малките градове. Това се посочва в проучване на консултантската компания Colliers проведено през първата половина на текущата година.
Анализът потвърждава нарастващото значение на ритейл парковете на пазара на търговски площи в България. Със стабилен обем от нови проекти, силен интерес от търговците и потребителски предпочитания, ориентирани към удобство, този сегмент остава в добра позиция за устойчив растеж. Въпреки предизвикателства като нарастващи разходи, както инвеститорите, така и наемателите демонстрират ангажираност към дългосрочно развитие, особено в по-слабо обслужени региони. Очаква се ритейл парковете да запазят ключовата си роля в контекста на българската търговия.
Като цяло сегментът на ритейл парковете продължава да се развива като един от най-активните на пазара на търговски имоти в България. С нарастващото потребителско търсене на удобство и лесен достъп в близост до дома или работното място, те се утвърждават като предпочитан формат както за бързоразвиващите се вериги за масови стоки, така и за по-големите магазини, свикнали да оперират самостоятелно в big box формат.
Ритейл парковете в България могат да се групират в три основни категории според брутната отдаваема площ (GLA):
Големи търговски паркове: GLA над 15 000 кв.м, обикновено разположени в периферията на градовете и с няколко ключови наематели.
Традиционни търговски паркове: GLA между 5 000 – 14 999 кв.м, с наематели, които обикновено са магазини за хранителни и други стоки за ежедневна употреба от домакинствата и такива, предоставящи допълнителни услуги.
Удобни (convenience) търговски паркове: GLA до 4 999 кв.м, разположени в по-малки населени места или жилищни квартали, предлагащи компактни търговски формати.
Индексът на доверието в търговията на дребно (Retail Confidence Index) в България през последната година стабилно надвишава средното за ЕС27, което показва по-силна увереност сред местните търговци. Te остават оптимистично настроени относно бизнес активността и потребителското търсене.
Към края на първото тримесечие на 2025 г., общата площ на търговските паркове в България надхвърля 600 000 кв.м, разпределени в 70 проекта. От тях, класифицираните в категория Традиционни, съставляват близо половината от този обем. Собственици са основно местни инвеститори, като и международни компании започват да навлизат с мащабни нови проекти.
През 2024 г. и началото на 2025 г. са открити 8 ритейл парка. В момента се изграждат 14, които ще добавят около 180 000 кв.м, като 60% от този обем е в Големи ритейл паркове. Допълнителни 25 проекта са в ранна фаза на планиране. Инвестиционният интерес е насочен както към градове с население над 100 000 души, така и към по-малки населени места под 30 000.
Търсенето се определя от променящото се потребителско поведение и стратегиите на търговците, които акцентират върху достъпност и ефективност. Сред наемателите са както дискаунт вериги, така и брандове в сферата на модата, спорта и мебелите. Ритейл парковете често се използват като шоуруми.
Наемните нива варират между 6 и 12 EUR/кв.м на месец, в зависимост от локацията, размера на парка и демографията на града. Нивото на свободни площи остава под 6%, макар че новооткритите паркове понякога стартират с по-високи стойности на този параметър.
Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК