Доклад на Агенцията по безопасност на движението по пътищата показва, че броят на жертвите на пътя е намалял с 9% през 2024 година спрямо 2023 година. Загиналите при катастрофи са с почти 24% по-малко спрямо 2019 година. Отчита се обаче ръст на тежките катастрофи с пострадали. По-големият брой сериозни инциденти вероятно е свързан и с това, че пътуваме все повече. При автомобилното движение е отчетен ръст от близо 15% спрямо 2019 година, което увеличава натиска върху пътната система и риска от катастрофи. В доклада са изведени и основните препоръки към отговорните институции.
Дават ли резултат мерките на държавата срещу войната по пътищата? Коментар по темата в „Твоят ден” по NOVA News направиха председателят на СБА Емил Панчев и бащата на Сияна Николай Попов.
Според Панчев "силно е да се каже, че можем да гледаме оптимистично на изнесените данни". "Това е някаква малка светлинка, тъй като има още много да се работи по безопасността на движението по пътищата в България", подчерта той.
По думите му към днешна дата тежките пътнотранспортни произшествия у нас са с 240 по-малко, а ранените са с 260 по-малко спрямо миналата година. Загиналите са с 10 по-малко на годишна база. "Всички се надяваме, институциите по-бързо да си вършат работата, да я вършат по-качествено - не само по-бързо. И съответно се надяваме на новите промени, които са в НК и ЗДП да внесат повече ред на пътя. И тази война да има по-малко жертви и ранени. И тогава може да говорим за оптимизъм", обясни той.
Според Попов изнесените данни "него силно го съмняват, защото статистиката може да бъде манипулирана". "Относно броя на убитите - това е добра тенденция. Ако до края на годината останем с 20 жертви по-малко на пътя, това ще бъде някакъв успех. Относно законодателните промени, мога да кажа, че отново нещата се случват на парче, без никаква мисъл", категоричен е той.
По думите му държавата отново се "вторачва само върху шофьорите". Трябва да бъде търсена отговорност и на тези, които строят некачествени пътища, смята той. "Истината е, че пътищата ни са в окаяно състояние. Няма член в НК, по който може да бъде търсена отговорност на лице, което е построило, приело и платило некачествен път".
Бащата на Сияна обаче подчерта, че има и "добри" промени - вниманието се е насочило към вещите лица по ПТП. "Това беше големият проблем - вещите лица си правят каквото искат и реално те решават делата за катастрофи. И тук важи принципът: "Който даде повече, той успява". Тоест, за да има една експертиза във ваша полза като пострадал, тогава трябва да си купите вещите лица, той да си я напише както ти е угодно, за да може да имате някакъв успех на делото", обясни той.