Нови, по-строги, мерки за контрол на пътя и превенции на инцидентите – какви наказания ще грозят водачите при катастрофи с пострадали и защо адвокатите поставят справедливостта на закона под въпрос и доколко има опасност съвестните водачи на пътя също да попаднат под ударите на закона?
Изравняването на присъдите за умисъл и за непредпазливи действия е в разрез с принципите на правната наука, смята адвокатът Борис Малинов.
Законодателството трябва да е безкомпромисно към хората, причинили умишлено катастрофа или смърт на пътя, посочи юристът Илия Тодоров.
„С тези правила водачите ще са поставени пред два избора – или да пътуват с автобус или да са готови да изтърпят присъда от поне десет години. Преди, за изпълнение на тези разпоредби се считаше, че водачът трябва изключително да е допринесъл за произшествието или да го е предизвикал – като например да е бил с алкохол в кръвта по това време”, каза в ефира на "Здравей, България" по "Нова телевизия" адвокатът Елица Буенова. Според юриста, при изключителни и смекчаващи вината обстоятелства може да се рискът би могъл да бъде минимизиран, но наказателният член за подобни изключения рядко се използва в съдебната практика.
По думите ѝ след промените се предвиждат наказания с диапазон от десет до двадесет години за предизвикване на ПТП по непредпазливост, като в наказанията влизат и утежняващи вината обстоятелства като употреба на алкохол, превишена скорост, телесни повреди или смърт, предизвикани след произшествието.
„Намалиха скоростта за движение от 50 на 20 км/ч за населените места. По пътищата обаче не се почиства добре и повечето от тези знаци не се виждат. А ако се движите по път с предимство и на кръстовището идващ отсреща автомобил не спре на знака и Ви удари, а Вие сте се движили с няколко километра под или над допустимото, преценката ще е на вещите лица”, допълни Буенова.
„Законодателството трябва да е безкомпромисно към хората, причинили умишлено катастрофа или смърт на пътя – мисля, че всички юристи сме на това мнение”, посочи юристът Илия Тодоров. Той посочи също, че при установена смърт при хипотези за умисъл и за непредпазливост законният минимум за наказание е десет години.
„Ако се налагат промени в закона и се вдига границата на максималната позволена присъда, това образно казано развърза ръцете на институциите и може да се дават различни присъди при различните случаи. Ако обаче се вдигне минималната граница, то всички хора влизат под общ знаменател”, каза още юристът.
Според него обаче по този начин се пренебрегват и допълни фактологически и утежняващи вината обстоятелства – например умисъла на деянието, тежестта на евентуални травми на пострадалите или, в редки случаи – загуба на близки хора при причиняване на ПТП.
Изравняването на присъдите за умисъл и за непредпазливи действия е в разрез с принципите на правната наука, смята адвокатът Борис Малинов. Той посочи, че в основата на определението за предумишленото причиняване на инцидент на пътя стои именно неспазването на ограничението за скоростта.