664

По-малко загинали, но повече тежко ранени на пътя през 2024 г.

  • загинали
  • ранени
  • катастрофи

Пътнотранспортният травматизъм в страната остава на неприемливо високо ниво, въпреки предприетите стратегически усилия и отчетени частични положителни тенденции

По-малко загинали, но повече тежко ранени на пътя през 2024 г. - 1
Снимка: shutterstock
Мария Атанасова Мария Атанасова Автор във Fakti.bg

Пътнотранспортният травматизъм в страната остава на неприемливо високо ниво, въпреки предприетите стратегически усилия и отчетени частични положителни тенденции. Това е изводът на институциите, които приеха годишния доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България за 2024 г.

Докладът подчертава, че към 2024 г., макар някои показатели да се подобряват, слабото прилагане на мерки и недостатъчната ангажираност на институциите с превенция, водят до тежки човешки и социални последици.

Автомобилното движение продължава да нараства - 14.4% ръст на пробега спрямо 2019 г., което увеличава натиска върху пътната система и риска от инциденти. Макар броят на загиналите да е намалял с 9% спрямо 2023 г. и с 23.9% спрямо 2019 г., се отчита ръст в тежките произшествия с пострадали и тежко ранени лица – тенденция, която поставя допълнителен акцент върху необходимостта от системна превенция.

В доклада са изведени и основните препоръки, които следва да намерят място в действията на отговорните институции при изпълнение на националната политика, а именно:

► Осигуряване на необходимите ресурси за последователна и системна превенция на установените рискове, на базата на данни от годишните доклади и анализа на изпълнението на Стратегията за БДП 2021–2030.
► Изпълнение на Работната програма към Оперативния план за 2025 г., одобрена от Министерския съвет, която съдържа конкретни мерки, срокове и отговорности на всички ангажирани администрации.
► Постигане на институционална мобилизация и политическа воля, съответстващи на мащаба и сериозността на пътнотранспортната криза.
► Финансова гаранция за реализацията на Стратегията 2021–2030 чрез устойчиви механизми за бюджетиране и програмно финансиране.
► Ускоряване на планираните законодателни промени за повишаване ефективността на контрола.
► Създаване на централизирана и съвременна информационна система за ПТП и БДП, за аналитично управление и вземане на информирани решения.
► Приоритизиране на безопасността в управлението на пътната инфраструктура, включително структурни промени, анализ на риска и нуждите от обезопасяване.
► Финансова подкрепа на общините за изграждане на местен капацитет и изпълнение на мерки по безопасност.
► Изграждане на нова култура на поведение на пътя чрез образователни политики, семейно възпитание, публични кампании и силно институционално присъствие в медиите.

На заседанието присъстваха представители на неправителствения сектор, които поставиха множество въпроси и предложения към институциите. Акцентира се върху необходимостта от засилване на правомощията на ДАБДП, за да не остават нейните препоръки с пожелателен характер. Всички предложения, ще бъдат обобщени и разгледани и компетентните институции, като отговора по повдигнатите въпроси ще бъде изпратен на всички членове и наблюдатели в ДОККПБДП.

В допълнение беше повдигнат и въпроса за кадрови промени в администрациите и по-конкретно в Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ във връзка с декларация с искане за оставка на председателя внесена до министър-председателя от няколко неправителствени организации. В тази връзка по-голяма част от присъстващите представители на неправителствените организации, изразиха мнение, че безопасността на движението по пътищата не е задача, която може да бъде решена само от една агенция или министерство или само от гражданския сектор, а е кауза около която трябва да се обединим всички. В този смисъл кадровите промени не са работещ инструмент, с които да се постигнат добри резултати. Те призоваха институциите да изпълняват последователно набелязаните мерки, да бъдат диалогични и да подобрят синхрона си в името на безопасността на движението по пътищата в страната. Институциите от своя страна изразиха признателността си за координиращата роля на ДАБДП в този процес и акцентираха именно върху водещата роля на агенцията за осигуряване на съгласуваност на действията на различните ведомства помежду им и с целите на Националната стратегия.

България
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
НовиниАйтос , НовиниБалчик , НовиниБанкя , НовиниБанско , НовиниБлагоевград , НовиниБургас , НовиниБяла , НовиниВарна , НовиниВелико Търново , НовиниВелинград , НовиниВидин , НовиниВраца , НовиниГаброво , НовиниДобрич , НовиниКаварна , НовиниКазанлък , НовиниКалофер , НовиниКарлово , НовиниКарнобат , НовиниКаспичан , НовиниКитен , НовиниКнежа , НовиниКозлодуй , НовиниКопривщица , НовиниКотел , НовиниКресна , НовиниКърджали , НовиниКюстендил , НовиниЛетница , НовиниЛовеч , НовиниЛом , НовиниЛуковит , НовиниМездра , НовиниМонтана , НовиниНесебър , НовиниНова Загора , НовиниНови Пазар , НовиниОбзор , НовиниОборище , НовиниОмуртаг , НовиниПавликени , НовиниПазарджик , НовиниПерник , НовиниПетрич , НовиниПлевен , НовиниПловдив , НовиниПоморие , НовиниПравец , НовиниРадомир , НовиниРазград , НовиниРазлог , НовиниРусе , НовиниСамоков , НовиниСандански , НовиниСапарева Баня , НовиниСвети Влас , НовиниСвиленград , НовиниСвищов , НовиниСвоге , НовиниСевлиево , НовиниСилистра , НовиниСимитли , НовиниСливен , НовиниСмолян , НовиниСозопол , НовиниСопот , НовиниСофия , НовиниСредец , НовиниСтара Загора , НовиниСтрелча , НовиниСуворово , НовиниТетевен , НовиниТроян , НовиниТрън , НовиниТрявна , НовиниТутракан , НовиниТърговище , НовиниХарманли , НовиниХасково , НовиниХисаря , НовиниЦарево , НовиниЧепеларе , НовиниЧервен бряг , НовиниЧерноморец , НовиниЧипровци , НовиниЧирпан , НовиниШабла , НовиниШумен , НовиниЯбланица , НовиниЯмбол , НовиниВсички градове