Таксите на студентите се увеличиха в резултат на прилагането на едно правило. Те са обвързани с издръжката, която предоставя държавата за финансирането на един студент държавна поръчка. Ако държавата плаща 100 единици за един студент, законът казва, че трябва 100 единици да се плащат от студента платено обучение, за да се използват средствата за държавна поръчка за финансиране на платеното обучение. Тъй като беше увеличено обучението миналата и тази година, в резултат на прилагането на този текст, таксите се увеличиха нежелано. Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев в предаването „Лице в лице” по БТВ.
В резултат на промените, които гласуваха депутатите вчера, таксите няма да се увеличават с повече от 20% за вече приетите студенти, заяви министърът.
Министерството готви по-голям пакет от промени в Закона за висшето образование. Ще включим текст, който трайно да уреди проблема с таксите. Няма правило, при което ако студентът е приет при едни условия, да завърши при същите, тъй като разходите на висшите училища растат. Ние сме обсъдили да се регламентира такова правило в бъдещия законопроект за висшето образование, което ще бъде факт до следващата кандидат-студентска кампания, поясни той.
2780 лева в момента е заплатата за най-ниската академична длъжност. Миналата година бяха гласувани промени в Закона за висшето образование, които регламентираха по-високи възнаграждения на преподавателите във ВУЗ. Ако искаме да имаме добро висше образование трябва да има достатъчно високи заплати. В основата на доброто висше образование са школите за преподаватели. В най-голяма степен качеството на висшето образование зависи от качеството на преподавателите. В момента минималната заплата е 125% от средната за страната, каза Вълчев.
Добавени са повече практически задачи, които ще включват сравнително базови знания от природните науки – физика, химия, биология и физическа география. Няма да бъде интегрален изпит, а ще бъдат математически задачи, чието решение ще изискват знания. Основната ни цел е да дадем сигнал към учителите и учениците как да учат и да се подготвят, в по-голяма степен да усвоят това, което е заложено в учебните програми по природни науки, но най-вече да могат да решават практически задачи, подчерта министърът на образованието по повод промяната във формата на държавните зрелостни изпити след 7 и 10 клас.
Той увери, че това няма да е драстична промяна за учениците. По думите му изпитите ще приличат на тези за PISA.
Според министъра на образованието не би трябвало това да оскъпи частните уроци, тъй като няма да се изисква специална педагогическа работа, а базови знания, които са заложени в учебниците и неща, които ще бъдат полезни на децата в живота.