За 32-ри път Съюзът на пивоварите в България (СПБ) отбелязва професионалния празник на бирения бранш Илинден с впечатляващи резултати. За първите 6 месеца на годината вече са реализирани иновативни проекти за 32 млн. лева, а приходите от бирените компании за бюджета от акцизи и ДДС са над 64 млн. лв. През най-активния за пивоварите период - от юни до август, у нас се произвеждат над 170 млн. литра бира и се продават 175 млн. литра. По актуални данни всеки зает в пивоварния бранш в този период ,,произвежда“ 888 литра дневно (80 000 л. бира за трите месеца).
И тази година честотата на консумация на пенливата напитка у нас продължава да е устойчива, независимо че биреният пазар има лек спад в сравнение със същия период на 2024 г. Според традиционното лятно проучване на Ипсос, проведено по поръчка на СПБ, 75% от сънародниците ни пият бира поне веднъж месечно, а 57 на сто - поне веднъж седмично. На месечна база българите консумират кехлибареното питие 9 пъти.
Най-лоялните почитатели на бирата, които надигат халбите поне 11 пъти месечно, са от възрастовите групи 30 – 39 и 40 – 49 години. 42% от сънародниците ни са убедени, че бирата е подходяща за тях напитка. На същото мнение са и 64 на сто от активните консуматори на пиво, които поне веднъж седмично пият бира.
Безалкохолното пиво продължава да е все по-популярно както на европейско, така и на национално ниво. През миналата година всяка 15-а продадена бира в ЕС е безалкохолна. И въпреки че България е далеч от тези количества, продажбите на бира с 0% алкохол бележат ръст. Изследването на Ипсос показва, че 22% от българите считат, че безалкохолната бира е модерна напитка, а за 33 на сто от дамите тя е подходящо питие. През първите шест месеца на тази година у нас са изпити над 3 млн. литра безалкохолно пиво. Тези тенденции се дължат най-вече на предпочитанията на активните хора, които търсят балансиран и здравословен начин на живот.
С интересна еко насоченост са и данните, свързани със значимия за цялото ни общество проект за въвеждане на депозитна система за обратно връщане на опаковки от напитки. Чрез тази система всеки ще може да върне в големите магазини или в кварталните бакалии празните кенчета и бутилки от бира, безалкохолни напитки, бутилирани води и сайдер. За целта ще му бъде върната сумата на депозита, която потребителят вече е заплатил, когато е купил съответната напитка. По този начин хората ще бъдат стимулирани да връщат амбалажа и да опазват по-добре природата.
Според проучването на Ипсос, 61% от българите са чували/знаят за депозитната система, а 90% имат позитивна нагласа да връщат опаковките (въпросникът съдържа обяснение за депозитна система). 66% от всички анкетирани дори декларират изключително одобрение и са силно мотивирани да връщат амбалажа в депозитната система. При жените тази нагласа важи за 70% от респондентите, а при мъжете - за 63%. Най-силно депозитната система се подкрепя от хората на възраст 50-59 г. Най-много знаят за нея жителите на големите градове с население над 100 000 души – 72%. В София това важи за 63% от населението на столицата.
,,Депозитните системи вече са задължителни за всички страни на ЕС, а в 15 от тях вече действат такива. България има уникалния шанс да изгради своята система, стъпвайки на най-успешните от тези практики. Водещи в този процес навсякъде са бирената и безалкохолната индустрия, които са задължени да изпълняват редица законово определени цели за разделно събиране и влагане на рециклиран материал в ПЕТ бутилките.“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ. Тя допълва, че за съжаление се появяват все повече индикации, че у нас е възможно тази система да се управлява от държавно предприятие, какъвто модел има само и единствено в Хърватия и то преди страната да стане член на ЕС.
Актуална зелена новина за всички европейски пивовари е фактът, че преди седмица Европейската комисия одобри актуализираните специфични правила за екологичния отпечатък на бирената индустрия. Те предоставят методология за оценка на екологичния отпечатък на различните видове бири, като се вземат предвид широк набор от критерии, които обхващат процесите по целия цикъл на пивопроизводството – от зърното до чашата. Оценката идентифицира всички ,,горещи“ точки по пътя на бирата, позволява справедлива зелена конкуренция и отговаря на очакванията на потребителите.
В иновативните еко практики българските пивовари също отчитат значителен напредък. В сравнение с 2020 г. днес за производството на един литър бира разходът на електроенергия е намалял с 40 на сто, а на вода – с 300%. Общо въглеродните емисии на пивоварните компании в страната също бележат намаление от 30 на сто. През последните 5 години продължава устойчивата тенденция за намаляване на дела и на пластмасовите бутилки. Консуматорите все повече предпочитат бирата да не е в ПЕТ бутилки и техният пазарен дял вече е редуциран с 13% спрямо 2020 г.