„Демократична България“ представи предложенията си за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Промените бяха обявени от народния представител Елисавета Белобрадова и Георги Няголов, преподавател в Софийския университет, бивш съветник на министъра на образованието в кабинета „Денков“ и член на Националния съвет на „Да, България“.
Елисавета Белобрадова обърна специално внимание на ранното детско развитие, като основа на успешната образователна система и по-конкретно на предложенията на ДБ за интегриран подход, допълващи услуги за образование и грижи.
Георги Няголов коментира, че законопроектът на ДБ въвежда дългоочаквани дефиниции на понятия като „равен достъп“ и „качествено образование“. Във връзка с качеството на образованието са дефинирани и понятията „благополучие“ и „компетентности“.
Въвежда се терминът „образователна интеграция“ и се дефинират термините „образователна сегрегация“ и „образователна десегрегация“. Въвежда се задължение държавата, общините и институциите провеждат координирана политика за превенция на сегрегацията и десегрегация.
Предлага се нов учебен предмет “Добродетели”, като част от общообразователната подготовка, където учениците фокусирано да изучават ценностите, залегнали в основата на Конституцията на Република България, европейските ценности и Хартата на основните права. Същевременно се запазва предметът „Религия“ като свободно избираем, като се осигурява равен достъп до изучаване на всички основни религиозни традиции в България или неконфесионален вариант - така се зачита както свободата на съвестта, така и правото на родителите да възпитават децата си според своите убеждения.
Законопроектът разширява условията за повишаване на цифровата компетентност и възможностите на изкуствения интелект в образованието. Предложенията засягат още системната подкрепа за педагогическите специалисти, целенасочена езикова подкрепа за деца, за които българският език не е майчин, оценяване, гарантиращо развиването на компетентности, социална подкрепа, нов механизъм за гарантиране на качеството, развитие на умения за разпознаване на дезинформация и фалшиво съдържание и други.
Активно участие в дискусията взеха представители на Министерството на образованието, Министерството на здравеопазването, Столичната община, директори на детски градини и представители на неправителствени организации, сред които “Заедно в час”, Националната мрежа за децата, Националният младежки форум и други.