Има нужда от реформа в БДЖ, но не тази, която се прави, а нещо да се промени и да стане по-добро, каза Петър Бунев, лидер на синдикатите в БДЖ.
В интервю пред БНР той коментира предстоящата реформа в държавните железници и посочи, че в последната седмица е направена промяна в ПВУ без да се знае и е включена тази промяна за разделяне на лотове на БДЖ.
"В стария текст е да не се разделя на лотове, а да има само обществена поръчка. В Европа имат 23 млн. влак-километра и се смята, че пазарът е малък. А ние не сме на 19 млн. и се казва, че не трябва да се дели БДЖ, защото е безсмислено", каза Бунев в предаването "12+3".
Той посочи, че предишният редовен министър е имал анализ на БДЖ и че търгът трябва да се направи на база анализ, а оценката е да не се разделя на лотове. Но в Плана е вкарано да се разделя на лотове.
"Не можем да спрем частната инициатива, но искаме както е в Европа, при търговските влакове, който иска си купува влака и си обявява трасето. В България пазарът е либерализиран от 2019 г. В момента, когато по ПВУ ще влезе нов подвижен състав, той ще бъде разпределен по операторите, ще ги дадем на частници. Още по-лошото е, че последните влакове след 2009 г., ще бъдат също извадени от активите на БДЖ и разпределени между превозвачите. Има и много неясноти, кой, къде ще работи и още други въпросителни", коментира Бунев.
Според него звучи добре, че няма да се вдига цената на билета за БДЖ и няма да има съкращения, но: "Стига това да се пренесе в договора. Вторият вариант е да видим какво ще е записано в търговския договор. Иначе обещано от министъра нищо не значи".
Реформата в БДЖ коментира и Владимир Дунчев, бивш шеф на БДЖ. "Ще отчетем пред ЕК, че сме изпълнили указанията и либерализирали пазара. Засега има фирми с лиценз за пътнически превози, даваме им линиите и преназначават служителите и персонала", прогнозира той каква ще е "реформата".
Той посочи, че жп-трасетата у нас са направени за влаковете да се движат със 130 км/ч. Сега в момента влаковете се движат с 60 км/ч., "защото клиентът търси скорост и удобство".
"Ако се възстанови трасетата за 130 км/ч, жп транспортът ще стане конкурентен на автомобилния. Не виждам целта на реформата - ще стане както винаги – мислехме го за добро, стана както винаги. И в момента БДЖ е недофинансиран и никой не му гарантира нищо и най-вече на железопътната инфраструктура. Не може с интернет и климатици, и да караш с 40 км/ч, не можеш да си конкурент на автотранспорта", посочи Дунчев.
Според него има нещо объркано, защото: "Държавата реши, че не е необходимо по ПВУ да се вземат средства да се възстановят параметрите на трасето - за скорост 130 км/ч на влаковете, а се взеха мотриси. Ако имаш трасета, ще имаш конкурентност, няма значение дали влаковете са стар или нови влакове."