564

Граждански организации: Чистият и достъпен град все още ли е приоритет на Столична община?

  • велосипедна инфраструктура
  • софия
  • ремонти
  • строителство

Строителният сезон е в разгара си, а по софийските улици не се наблюдава никаква работа свързана с нова велосипедна инфраструктура, алармират те

Граждански организации: Чистият и достъпен град все още ли е приоритет на Столична община? - 1
Снимка: За Земята
Светослава Ингилизова Светослава Ингилизова Автор във Fakti.bg

Развитието на велосипедната инфраструктура влезе трайно в глух коловоз и бъдещето на София като по-чист град, с разнообразни алтернативи на автомобилите, изглежда все по-илюзорно. За това алармират в съвместно обръщение гражданските организации “Велоеволюция”, “Софенхаген”, “За Земята” и “Българска асоциация за електромобилност”.

Поетите в предизборната кампания и началото на мандата на настоящата администрация на столицата конкретни ангажименти за развитието на възможностите за придвижване с велосипед, се различават значително от действията на управляващите София в последните месеци. За пореден път през настоящата седмица Столичният общински съвет ще разглежда бюджета на Столична община за 2025 година и отново в него няма яснота дали и кои велосипедни проекти ще бъдат изграждани. Нищо от многото препоръки на гражданските организации от общественото обсъждане на бюджета не е отразено в предложенията, посочват те. Разглеждането на бюджета на столицата е в точка 2 от дневния ред на заседанието на Общинския съвет на 26 юни.

Неизпълнени ангажименти

Строителният сезон е в разгара си, а по софийските улици не се наблюдава никаква работа свързана с нова велосипедна инфраструктура и освежаване на съществуващата такава. Голяма част от вече изградените велосипедни алеи и велосипедни ленти са в окаяно състояние поради липса на поддръжка – разрушени ограничители, избледняла или напълно изтрита маркировка, неравности и надвиснали клони оформят откровено враждебна среда за велосипедистите и ползвателите на тротинетки.

“Чухме намерения за няколко нови велосипедни трасета обявени от зам. кмета по строителство, г-н Лютов, на общественото обсъждане през април. За съжаление не виждаме те да са споменати в конкретни бюджетни пера и коренно се различават от проектите, които сме дискутирали като приоритетни за реализация с общински служители във велосипедната работна група през последните 8 месеца, в които групата работеше.” – споделя Иво Делин, председател на сдружение “Велоеволюция”.

Организациите са изпратили писмо до кмета Васил Терзиев в края на месец май с искане за среща и провеждане на заседание на велосипедната работна група, на което все още нямат отговор. Те настояват да се изясни ситуацията и конкретните предстоящи стъпки за подобряване на условията за активно придвижване в града с велосипед. Работната група не е заседавала от март след оттеглянето на зам.-кмета по транспорт въпреки множество започнати проекти и процеси в нея, които очакваха своята реализация.

Пречка, но не и за бизнес интересите

Доброволците от Софенхаген, които работят по карта на столичната велосипедна мрежа, припомнят: “През 2024 г. беше заличена велосипедната лента по бул. "Н. Мушанов". Показаха ни проект за нова отделена велоалея там, но нищо за нейната реализация не виждаме да се случва. Губим все повече от и без това оскъдната велосипедна мрежа – заличаване на трасета, разрушена настилка, паркиране на автомобили по велоалеите – пълен хаос. Разбрахме, и че общината отказва да изгради велоалея по бул. “Св. Кл. Охридски”, а предлага концепция за заобиколно трасе без никаква яснота кога ще можем да караме по него. Как да популяризираме велодвижението, когато общината изобщо не се старае да подкрепи активната и чиста мобилност в столицата?”

На въпроси от граждани относно велосипедните амбиции на Столична община, общински съветници разясняват, че липсата на Генерален план за организация на движението е пречката за изграждане на нови велоалеи. “Интересно е защо липсващият ГПОД не е пречка за строителство и ремонт на улици, а пречи само за велоалеите? Това е план който засяга цялата организация на движение в цялата община, а не велосипеден план. Не разбираме защо се измислят нови и нови оправдания, след като имаме избрани управляващи със заявен приоритет за развитие на велосипедното движение.” – пита председателят на "Велоеволюция".

София иска и може да е по-добър град за живеене за всички

Загрижени са и от Екологично сдружение “За Земята”, които миналата година връчиха на Столична община петиция “За свързани, удобни и безопасни велоалеи в София” с над 5000 подписа от подкрепящи исканията в нея граждани. През месец май сдружението публикува класация на европейски градове, удобни за активна мобилност на децата. София, очаквано, е в дъното на тази класация – град, който не предоставя на подрастващите достатъчно възможности да се движат активно и безопасно с велосипед, тротинетка или пеша.

От екологичната организация посочват, че преди седмица се проведе световната велосипедна конференция Velo-city 2025 в Гданск, Полша. По време на събитието бяха представени редица чудесни примери за успешна градска трансформация в страни, с които можем да се сравняваме, като Словакия, Словения. Различни общини там успешно помагат на деца в предучилищна възраст и на учениците да ползват велосипед за придвижването си в града.

Самият Гданск също за последните 15 години работи с гражданите постоянно и целенасочено за развитие и подкрепа на велосипедната мобилност. Резултатът е, че сега там 6% от ежедневното придвижване на хора се извършва с велосипед, като много от тях са деца.

“По същия показател София е заседнала на мизерните под 1%. Това трябва да се промени. И София иска и заслужава нормални условия за активна и чиста мобилност за децата.” -– казва Драгомира Раева. “За жалост администрацията на кмета Терзиев не изпрати никого да представи София на Velo-city и да почерпи опит от градове от региона, които имат сходни условия и предизвикателства за градската мобилност.”

“Велоеволюция”, “Софенхаген”, “За Земята” и “Българска асоциация за електромобилност” очакват действията на столичната администрация и продължават да настояват за среща с кмета Васил Терзиев и зам.-кмета по строителство Никола Лютов в обозрим срок.

България
Поставете оценка:
Оценка 4 от 2 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
НовиниАйтос , НовиниБалчик , НовиниБанкя , НовиниБанско , НовиниБлагоевград , НовиниБургас , НовиниБяла , НовиниВарна , НовиниВелико Търново , НовиниВелинград , НовиниВидин , НовиниВраца , НовиниГаброво , НовиниДобрич , НовиниКаварна , НовиниКазанлък , НовиниКалофер , НовиниКарлово , НовиниКарнобат , НовиниКаспичан , НовиниКитен , НовиниКнежа , НовиниКозлодуй , НовиниКопривщица , НовиниКотел , НовиниКресна , НовиниКърджали , НовиниКюстендил , НовиниЛетница , НовиниЛовеч , НовиниЛом , НовиниЛуковит , НовиниМездра , НовиниМонтана , НовиниНесебър , НовиниНова Загора , НовиниНови Пазар , НовиниОбзор , НовиниОборище , НовиниОмуртаг , НовиниПавликени , НовиниПазарджик , НовиниПерник , НовиниПетрич , НовиниПлевен , НовиниПловдив , НовиниПоморие , НовиниПравец , НовиниРадомир , НовиниРазград , НовиниРазлог , НовиниРусе , НовиниСамоков , НовиниСандански , НовиниСапарева Баня , НовиниСвети Влас , НовиниСвиленград , НовиниСвищов , НовиниСвоге , НовиниСевлиево , НовиниСилистра , НовиниСимитли , НовиниСливен , НовиниСмолян , НовиниСозопол , НовиниСопот , НовиниСофия , НовиниСредец , НовиниСтара Загора , НовиниСтрелча , НовиниСуворово , НовиниТетевен , НовиниТроян , НовиниТрън , НовиниТрявна , НовиниТутракан , НовиниТърговище , НовиниХарманли , НовиниХасково , НовиниХисаря , НовиниЦарево , НовиниЧепеларе , НовиниЧервен бряг , НовиниЧерноморец , НовиниЧипровци , НовиниЧирпан , НовиниШабла , НовиниШумен , НовиниЯбланица , НовиниЯмбол , НовиниВсички градове