Заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов обяви, че още утре ще бъде временно отнет лицензът на наземния оператор "Суиспорт България" АД, който обслужва пътници на летище "Васил Левски" София. Неговите дейности ще бъдат поети от останалите два лицензирани оператора.
Изявлението дойде по време на извънредна проверка на столичното летище, провокирана от инцидент в петък, когато близо 300 пътници, пристигнали с полет от Лондон, останаха блокирани за почти час в ръкава между самолета и терминала. Причина за забавянето беше неизправна врата, за която наземните оператори са били предварително информирани, но не са предприели действия да използват алтернативен маршрут.
"Недопустимо е за трети път да се налага да се занимаваме с проблеми, предизвикани от наземни оператори. Това е прекалено. Ще последват драстични санкции и мерки. Българските граждани имат право на същото обслужване, каквото получават и на други европейски летища", заяви Караджов пред медиите.
Според него, освен неадекватната реакция на служителите на наземния оператор, причина за хаоса е и лошата организация на движението на пътниците, пристигащи от страни извън ЕС. В момента тези пътници се пренасочват по сложна логистика от ръкава обратно към пистата, откъдето се превозват с автобус до зоната за граничен контрол.
Министърът настоя "СОФ Кънект" да представи в най-кратки срокове архитектурни решения, които да подобрят организацията на придвижване на пътниците, докато бъде изграден новият Терминал 3. Той подчерта, че проверките ще продължат всяка седмица, а при нужда ще бъдат отнети и други лицензи.
Караджов отправи и сериозна критика към Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА), която по думите му носи отговорност за контрола върху наземните оператори. Вицепремиерът разпореди до края на деня ръководството на ГД ГВА да представи доклад с конкретни мерки за подобряване на обслужването. Главният секретар на дирекцията ще бъде освободен заради неизпълнение на това задължение в миналата седмица.
Оказва се, че още през февруари от концесионера "СОФ Кънект" е било изпратено официално искане до ГД ГВА за въвеждане на минимални стандарти за качество при наземното обслужване. Искането обаче е останало без движение, а отговорните служители ще понесат последици.