Разследваща журналистика на bTV разкри сериозни нарушения в системата за психологически изследвания на професионални шофьори в България. Екип на медията успя да получи официално удостоверение за издържан психотест, без кандидатът да се е явил лично в лабораторията.
Експериментът започна с 67-годишния Пламен Петков, който се съгласи да предостави документите си за изготвяне на психотест за таксиметрова дейност. "Съгласих се, защото бях много любопитен да видя резултата. Не съм и имал намерение да карам такси," обясни той.
Репортер на bTV се обърна към посредник в София, препоръчан от анонимен шофьор на камион. В офис за брокерска дейност в северните покрайнини на столицата, служителите приеха документите и парите без да изискват присъствие на кандидата.
"Той не трябва да идва нещо, нали? Не. Само се обаждаме, като е готово," заяви служителката в офиса. Цената за услугата бе 150 лева - в рамките на официалните такси, които варират от 80 до 150 лева според категорията.
След седмица, на 4 юни, екипът получи готовото удостоверение с печат и номер на лаборатория. Според документа, психотестът е преминат на 30 май, въпреки че Пламен Петков никога не е стъпвал в лабораторията.
"Наистина е трудно да се повярва, но прилича на истинско. Има си холограма, има лаборатория, където е посетена и където би следвало да са ме изследвали," коментира Петков след получаване на документа.
Красимир Георгиев, председател на АКАБ, потвърди масовия характер на проблема: "В момента не е тайна, че е близо до стоте процента удостоверения за психологическа годност да се пращат на кандидата без той да знае изобщо къде се намира психолабораторията."
Според него вината е от страна на държавата, която "безразборно раздава разрешителни". Той обяснява, че "тези, които ги мързи, тези, които така ги е страх, че няма да го издържат, обикновено имат повече пари от тези, които са умни и са образовани."
Разследването разкри и по-екстремен случай - издаване на удостоверение на името на починал шофьор. В единния регистър на психологическите изследвания фигурира, че на 30 октомври определен кандидат е издържал психотест, въпреки че е починал още на 18 януари 2024 година.
Същият покойник според документите е преминал и 35-часово обучение за обществен превоз на товари на 25 октомври - отново след смъртта си.
Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" започна процедура по отнемане на правата на лабораторията в София след сигнала от bTV. "Приемаме сигнала, пускаме го незабавно за проверка и ще ви уведомим в най-скоро време за резултатите," заяви изпълнителният директор Слав Монов.
Агенцията разкри, че срещу лабораторията има 20 сигнала за нарушения, а персоналът ѝ е работил преди в друга затворена заради нарушения лаборатория.
По думите на Монов, "би трябвало да ги има" камери за наблюдение при провеждане на психотестовете, "както при курсовете за свидетелство за управление на превозно средство." Той подчерта необходимостта от изменение в закона за "по-голяма прозрачност при провеждането на такива изпити."
България заема първо място в Европа по загинали от катастрофи по пътищата, като психотестовете за професионални шофьори са една от основните мерки за превенция на смъртоносни инциденти.