Министерството на транспорта предлага навлизането на частни жп превозвачи и чужди железопътни компании у нас от края на следващата година. Според ресорния министър това ще повиши конкуренцията и качеството. Синдикатите обаче се противопоставят на идеята, съобщава бТВ.
Според идеята - предвижда се разделянето на страната на 3 района - Западен, Северен и Южен.
В момента пътниците се оплакват от качеството на услугата – влаковете закъсняват, купетата са мръсни, а понякога кондукторите са неучтиви. Притеснението им обаче е, че услугата ще поскъпне.
Транспортният министър уверява, че цената на услугите ще се запази и преходът от държавен към частен оператор ще е плавен
„В тези региони първоначално ще има само един оператор, който ще работи чрез така наречената субсидия. Тоест, той ще извършва, което и сега държавният оператор извършва, но надяваме се по-добре“, заяви министър Караджов.
Според синдикатите обаче няма да се постигне по-голяма конкуренция и малък пазар като българския не е задължен да приема европейската директива за либерализация.
„Няма нужда да се разделя един малък пазар, защото той става по-неефективен. Тук борбата е за субсидията. Никой не иска да дойде да вози и да инвестира“, казва Петър Бунев от КНСБ.
Експертите от бранша смятат, че първо е нужен анализ на транспорта у нас.
„Първо трябва да се направи изследване какви хора живеят по райони, как пътуват. След това да се направи транспортна схема с обвързване на железопътния с автомобилния транспорт“, казва Симеон Ананиев, председател на клъстер „Зелен транспорт“.