Височината на капаците на новите автомобили в Европа се увеличава средно с половин сантиметър годишно, което се дължи на ръста в продажбите на SUV автомобили, сочи ново проучване. Тази тенденция е част от явлението „carspreading” (разрастване на автомобилите) - все по-големите SUV автомобили заемат все повече място в градовете и са по-опасни при катастрофи. При тестове, проведени за доклада на Transport&Environment (партньорска организация на Екологично сдружение „За Земята”), шофьорите на автомобили с най-високи предни части не са могли да видят деца на възраст до девет години, стоящи пред колата.
Според доклада, който обхваща ЕС, Великобритания и Норвегия и е първият, който анализира височината на капаците на автомобилите на европейско равнище, височината им при новите автомобили е била средно 83,8 см през 2024 г., което е увеличение спрямо 76,9 см през 2010 г. Увеличението съвпада с постоянния ръст на продажбите на SUV автомобили от 12 % от европейския пазар през 2010 г. до 56 % през миналата година. Европейските и националните закони към момента не ограничават височината на капаците.
При сблъсъци, автомобилите с висок преден капак обикновено удрят възрастни пешеходци над центъра на тежестта, като често първите удари са по жизненоважни органи. При по-ниските капаци е по-вероятно ударът да е по краката, което намалява риска от тежки наранявания. Проучване, основано на катастрофи с участието на 300 000 участници в движението в Белгия, показва, че увеличаването на височината на капака с 10 cm (от 80 cm на 90 cm) повишава риска от смърт при инцидент с 27 % за пешеходците, велосипедистите и другите уязвими участници в движението.
Високите капаци също така намаляват видимостта на водачите към другите участници в движението. Тестове, поръчани от Transport&Environment (T&E), показват, че водачът на модела с най-висока предна част по пътищата в ЕС и Обединеното кралство, Ram TRX, не може да види деца на възраст до девет години, стоящи директно пред колата. Водач на Land Rover Defender не може да види деца на възраст до четири години и половина. Слепите зони пред автомобила могат напълно да скрият деца, особено при паркиране или завиване на кръстовища, което увеличава риска от сблъсъци и инциденти.
„По-високите капаци представляват опасност за пешеходците, велосипедистите и хората в обикновените автомобили. Абсолютно невъзможно е да се видят деца, стоящи пред някои от моделите автомобили с най-високи предни части. Нарастващата тенденция към SUV автомобили означава, че този проблем ще се влоши, освен ако не поставим ограничения“, посочва Джеймс Никс, мениджър по политиките за превозни средства в T&E.
Общоевропейски проблем
Над 30 граждански организации призоваха ЕС да ограничи височината на капаците на новите автомобили до 2035 г. като част от пакет от реформи за ограничаване на непрекъснато разрастващите се размери на колите. Анализът препоръчва максимална височина от 85 cm, чиято безопасност да бъде проучена в последващи изследвания. Това е прост и ефективен начин за намаляване на вредите и ограничаване на увеличаването на броя на прекалено големите превозни средства. Дългият срок до 2035 г. ще спомогне за минимизиране на смущенията в съществуващото производство и проектиране за автомобилните компании.
T&E и кампанията „Чисти градове“ (Clean Cities Campaign), в която „За Земята“ участва, заявиха, че националните и общинските власти също трябва да направят данъците и таксите за паркиране по-справедливи, като ги обвържат с теглото и размерите на превозните средства. В по-голямата част от Европа теглото е най-добрият наличен показател за диференцирана такса за паркиране, докато законодателите не направят данните за размерите по-достъпни.
Всеки ден по пътищата ни загива дете, а автомобилите стават толкова големи, че децата са невидими от шофьорското място. Как е възможно това да е приемливо?", пита Барбара Стол, старши директор на кампанията „Чисти градове“. „За щастие все повече кметове се противопоставят на разрастването на автомобилите и застъпват това, което гражданите наистина искат – безопасни, зелени улици без огромни автомобили. Градовете трябва да предприемат по-визионерски и по-бързи мерки за ограничаване на прекалено големите SUV автомобили, да си върнат общественото пространство и да поставят безопасността и хората на първо място.“
Драгомира Раева, ръководител на проекти и кампании за чиста мобилност в ЕС „За Земята“ коментира: „Управниците на големите градове в България трябва да се мобилизират и да адресират тази нарастваща заплаха по улиците ни без отлагане, а София да поведе целенасочена кампания и приложи политики като столица и градът с най-голям брой подрастващо население. Това може да стане с по-висока такса за паркиране за SUV по примера на Париж и Лион, с ограничения за навлизането им в определени гардски части или за движение в даден часови интервал. Това е въпрос за безопасността и живота на нашите деца, който не може да бъде просто пренебрегнат на местно ниво преди да бъдат въведени регулации от ЕС."