Няма да допуснем спекулативно завишаване на цените - това заяви в "Говори сега" председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова.
Съвместните проверки на КЗП, НАП и КЗК в търговските обекти са без аналог по честота и по мащаб, обясни тя. Те не са на произволен принцип, а на база "оценка за въздействие на риска" В момента се проверяват най-рисковите обекти - хранителни магазини (и малки, и от големите вериги) и заведения.
"Първите сигнали, които получихме са най-вече за високи цени. Работим както с бизнеса, така и с гражданите. Да, задават се много въпроси, да има притеснения, на които сме отговаряли, но това разделение, което в момента се създава, е недопустимо".
Проверките не обхващат само крайните търговци, а цялата верига на доставки.
"Поискали сме данни от шестмесечния период преди искането на извънредния конвергентен доклад. Правят разчети, за да не се случи това, което стана в началото на годината".
Санкциите за нелоялни практики - КЗП ще има право да задължи търговците да намалят цените при необосновано завишение, както и да възстановят вредите за потребителите.
"Това всъщност е една от най-тежките санкции, защото дори да обжалват, обжалването не спира изпълнението", подчерта Мария Филипова.
КЗП ще следи за нарушения в отношенията "търговец и физическо лице", а КЗК - в отношенията "търговец-търговец". За всяка установена нелоялна търговска практика ще има санкция в размер на 50 хиляди лева.
"Има редица превантивни мерки, заложени в закона за еврото и редица санкционни мерки. Една от превантивните мерки е интернет сайтът, който всяка седмица ще обявява за цените на всики хранителни продукти, които се предлагат в големите хранителни вериги".
Някои хранителни вериги доброволно са започнали двойно обозначаване на цените, но то към момента не е задължително. Към други вериги, които обявяват цени в различни валути, не само лев и евро, е изпратено предписание да прекратят тази практика с оглед на чувствителния момент, в който навлиза страната.
Мария Филипова коментира и появила се в социалните мрежи снимка на сандвич от летището в София, който е обявен с цени 39 лева и 39 евро. Обясни, че въпросният кадър е манипулиран и отбеляза, че това са "само първите опити за манипулации и всяване на все повече страхове в обществото".