Ден след като зрелостниците разбраха резултатите си от матурите, Министерството на образованието приключи и с анализа си на тазгодишните изпити след 12. клас, информират от novini.bg.
Средната оценка на първата задължителна матура по български език на Випуск 2024 беше „добър“ 4.32, а успехът от втория изпит – по предмет по избор – „много добър“ 4.72.
На брифинг в просветното ведомство ресорният министър Красимир Вълчев отбеляза, че оценките от резултатите от изпитите са до голяма степен сходни с миналите години. Той уточни, че един от съществените проблеми пред образователната ни система е липсата на задължителна матура по математика и природни науки.
Единствената задължителна матура е по Български език и литература (БЕЛ), а втората е по желание, поради което резултатите от втората матура са по-високи от тази по БЕЛ, защото там ученикът избира този предмет, по който се чувства най-силен и подготвен, посочи пред медиите министър Вълчев.
По думите му друг водещ проблем е ниският брой зрелостници, които избират за втора матура математика, физика или химия.
„Липсата на математици, физици и химици поставя под предизвикателство инженерното ни образование и редица важни индустрии. Смятам, че трябва да се подобрят резултатите по математика и природни науки. Защото когато говорим за формиране на умения, учениците се представят лошо. Искаме да накараме учениците да учат с разбиране, а не със заучаване“, каза още образователният министър.
Красимир Вълчев оповести, че ръководеното от него министерство е стартирало работа по разработването на нови учебни програми.
Идеята е да представим едни малки документи – концепции – за промяна във всички учебни програми, и по-точно по отделните предмети. Да, това е един по-бавен алгоритъм, но сме убедени, че това е правилният път, разясни той.
Според Вълчев друго предизвикателство е образователната структура, която не е променяна от близо десет години и по думите му тя носи предимно негативни резултати, защото за този период не е била реформирана нито веднъж.
„Резултатът по БЕЛ е с близо една точка по-нисък. Това е нормално отклонение, което може да се дължи на характера и трудността на задачите. Но за мен това, че се отказахме от задължителната матура по математика, е една от най-големите ни грешки. Ако искаме да просперираме икономически, трябва да имаме инженери“, подчерта просветният министър.