Искат подмяна на управлението на Съвета на директорите на "Метрополитен“ ЕАД, предаде ФОКУС. Това става ясно от доклад, представен в провелата се в понеделник Комисия по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет.
Добавя се още, че подборът ще е публичен. Вносители на доклада са общинските съветници Бойко Димитров, Симеон Ставрев, Бонка Василева, Грети Стефанова, Димитър Петров, Саад Алуани, Борис Бонев, Ваня Григорова и Иван Сотиров.
Впечатление правят хората, с които кметът Васил Терзиев иска да смени сегашното управление на метрото. Имената, които се открояват са инж. Стоян Братоев, инж. Светослав Статев, доц. д-р инж. Иван Митев, инж. Кирил Зайков и проф. д-р инж. Димитър Димов, които са видимо компрометирани.
Проф. д-р инж. Димитър Димов е тясно свързан с "Лукойл Нефтохим Бургас" и Валентин Златев.
Има достатъчно данни за работата му по проекти на Лукойл, датиращи чак от далечната 2015 г. Димов е тъст на бившият главен архитект на гр. Созопол – Румен Александров.
През 2023 г. срещу него беше повдигнато обвинение по чл. 282, ал. 2, за това, че през периода 26.11.2007 г.- 01.10.2009 г., в гр. Созопол, в условията на продължавано престъпление, на 15 пъти в качеството си на длъжностно лице, което заема отговорно служебно положение – Главен архитект на Община Созопол, нарушил служебните си задължения и превишил правата си. Главен архитект Румен Александров заемаше поста в Община Созопол от 2007 г. До 2016 г. Той бе част от екипа на Панайот Рейзи и всъщност бе първото назначение, което Рейзи направи в администрацията си, след като спечели кметските избори.
Синът на инж. Кирил Зайков пък работи за "Трейс Груп Холд" АД, която е и един от най-големите бенефициенти на обществени поръчки от столичното метро.
Има данни, че през 2021 г. е сезирана Европейска служба за борба с измамите OLAF, която да разследва дали председателят на комисията по избор на изпълнител на софийското метро – Кирил Зайков, е избрал точно фирма "Трейс", в която работи синът му, при крещящ конфликт на интереси. Над 700 милиона лева са изтекли от Метрополитен София към "Трейс“ по оста баща - син.
Доц. д-р инж. Иван Митев понастоящем заема длъжността изпълнителен директор на БМГК (Българска Минно-геоложка камара). Почетен председател на БМГК е не някой друг, а проф. дтн инж. Николай Вълканов. Последният е бивш директор на Научноизследователския институт по минно дело, генерален директор на държавната фирма "Минстрой Холдинг“, а след това вицепрезидент по инвестициите на "Мултигпруп“, сочен за един от най-близките хора на Ахмед Доган.
Доц. д-р инж. Иван Митев е сочен и възприеман от мнозина като "дясната ръка“ на Николай Вълканов и неслучайно на него е поверено оперативното управление на БМГК.
Ръководеният отдел от инж. Светослав Статев пък свързан с двата кратера на Цариградско шосе, които се образуваха при работата по новата метростанция. Припомняме, че в края на месец април 2025 г. пътно платно в столичния квартал "Младост“ пропадна и се образува огромен кратер с диаметър около 3 метра. Преди броени дни втора дупка се отвори едва около 20-30 метра от голямата пропаст в асфалта, а живущите се притесняват, че близкият блок може да започне да пропада.
Инж. Статев уверява, че това било част от технологичния процес на поверения му отдел.
Въпросите са: "Защо точно този екип предлага кметът Васил Терзиев и по какъв начин е обвързан с тях?" и "Защо, след като единствено метрото го спаси по време на стачката на градския транспорт в София - кметът разчиства управниците му?".