В Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) зачестяват сигналите от граждани за получаване на фалшиви електронни писма от името на институцията. При този вид кибер атаки от потребителите се изисква да извършат определено действие, което активира зловреден софтуер, насочен към тяхното устройство.
НЗОК категорично заявява, че не изпраща по електронна поща на граждани или договорни партньори файлове, свързани с техния здравноосигурителен статус, информация за дължими суми или друга персонална информация. Тези съобщения представляват спам и често съдържат опасен софтуер, който може да застраши личните данни на получателите.
"В тези случаи става дума за Spam-писма, понякога с прикачен зловреден софтуер", съобщават от пресцентъра на здравната каса.
От НЗОК съветват гражданите при получаване на подобни писма със съмнително съдържание да подадат сигнал до здравната каса, както и да информират компетентните органи, които разследват киберпрестъпления.
Експертите препоръчват да не се отварят прикачени файлове от непознати или съмнителни източници, да не се кликва върху връзки в такива писма и да не се предоставя лична информация в отговор на имейл искания. При съмнение е добре да се провери официалния адрес на подателя и да се потърси потвърждение чрез официалните канали на съответната институция.
Здравната каса апелира към всички граждани да проявяват повишена бдителност и отново подчертава, че не изпраща електронни съобщения с искания за потвърждаване на лични данни или друга чувствителна информация.