Шест. Толкова дни продължава стачката на служителите в столичния градски транспорт, които днес обявиха безсрочен протест и предупредиха, че и столичното метро може да спре да се движи. И докато местната власт и синдикатите все още не могат да намерят консенсус, с който наземният транспорт отново да продължи да се движи, предприемаческата общност у нас вече се включи на помощ на гражданите.
Това посочи Forbes България.
Факт е първото приложение за споделено пътуване “Без градски”, създадено от предприемача Явор Белаков – едно от основните действащи лица зад българския стартъп Team-GPT. Платформата е напълно безплатна и помага на столичани бързо да предлагат и намират превоз до избрана от тях точка. Регистрацията е чрез имейл адрес, като всеки може да зададе маршрут и час на тръгване. Приложението е създадено само за няколко часа, като от пускането му вчера до сега “Без градски” има 1500 потребители.
В подкрепа на столичани се включи и Volt Premium Taxi на Юлиян Мавродиев и Огнян Попов. Компанията за луксозни превози обяви, че в следващите два дни автомобили на Volt ще бъдат разположени пред болници и поликлиники, за да превозват безплатно нуждаещи се, след дарение на техен клиент.
Първите публични реакции от страна на бизнеса на фона на продължаващата транспортна стачка в София дойдоха още в края на миналата седмица, когато Ваня Манова, директор на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово, публикува в LinkedIn позиция, в която призовава компаниите и учебните заведения в столицата да преминат в “режим Covid“ и да дадат възможност за работа и обучение от разстояние, докато ситуацията се нормализира.
Блокадата на наземния градски транспорт, която започна на 14 май, показа, че София няма алтернативен транспорт, посочват в позиция от Асоциацията за защита на потребителите (АЗП), които настояха държавата да разреши използването на услуги като Uber, Bolt, Freenow и споделеното пътуване. От АЗП се обявиха за промени в Закона за автомобилните превози, които да позволят бързото завръщане на световните компании в България. Това се отнася включително и за Uber, която стъпи на българския пазар през 2014 г., но беше принудена да прекрати дейността си през 2015 г. след регулаторни проблеми и протести на таксиметровите компании.
“Със сегашната стачка на шофьорите в София стана ясно, че градът няма алтернативен транспорт. Така лъсна монополът на таксиметровите компании, които също нямат достатъчно коли, и изпитват недостиг на шофьори”, заяви председателят на АЗП Пейо Майорски, цитиран от БТА.
От Асоциацията са категорични, че настоящата забрана в закона ограничава конкуренцията, изолира България от света на глобалните услуги, лишава хората от удобства и се отразява негативно на българската икономика.