Все по-често научаваме за деца в болница след инциденти с електрически тротинетки. Знаем, че няма особено ясни правила за собствениците и тези, които ползват тротинетките, а глобите са между 10 до 50 лева, ако се движат извън обозначените места.
След последните случаи на деца в тежко състояние, в още няколко общини въведоха забрани - без колела и тротинетки по тротоарите и в пешеходните зони.
„Тротинетките са предимно екологичен и удобен начин за българския гражданин за придвижване в градски условия. Тротинетките имат регулации. Ние участвахме изцяло в диалога и приемането на закона. Има закон и трябва да се спазва”, коментира Владислав Стоицов от Българска асоциация за електромобилност. Той отправи апел към родителите – да пазят децата си.
Всички тротинетки, когато се продават, са ограничени до 25 км/ч. Ограничителите им обаче могат да бъдат премахнати. Собствениците пренебрегват закона.
Има идея за регистър на електрическите тротинетки.
Според Владислав Стоицов всякакъв вид регулации ще забавят навлизането на този екологичен транспорт.
„Още преди около 6 години Закона за движението по пътищата предвиди регулация за индивидуалните електрически превозни средства. Тогава обаче нямаше все още толкова мощни електрически тротинетки – бяха само един вид, на една марка, които вдигаха 20-25 км/ч“, посочи адвокат Силвия Петкова.
Тя обясни, че има забрана тротинетките да се движат през пешеходни зони, движението за тях е свободно по велоинфраструктури, но ако няма такива, управляващите ги трябва да се движат в най-дясно по пътя.
„Едва по-късно навлязоха мощните електрически тротинетки, които могат конструктивно да стигат и до 80 км/ч“, посочи юристът.
Тук вече няма контрол и предвидена санкция за тези правила. Има празноти в закона.