Най-големите японски корпорации, включително Mizuho, Sony и Toyota, рискуват да загубят до 4 трилиона йени (около 27,6 млрд. USD) поради въвеждането на нови тарифи от страна на САЩ, съобщи Financial Times, позовавайки се на данни на компанията.
Според публикацията, общите загуби може да се увеличат на фона на продължаващата висока несигурност около бъдещата тарифна политика на Вашингтон.
Автомобилната индустрия, ключов сектор на японския износ, се оказа особено уязвима. Япония ще достави 1,5 милиона превозни средства на стойност над 40 млрд. USD на САЩ през 2023 г. „Въздействието на тарифната политика е огромно“, каза главният изпълнителен директор на Honda Тошихиро Мибе. Компанията изчислява, че допълнителните разходи биха могли да достигнат до 650 милиарда йени (приблизително 4,5 млрд. USD). Във връзка с това Honda преразглежда инвестиционните си планове до 2030 г., като ги намалява от 10 трилиона на 7 трилиона йени (приблизително 48,7 млрд. USD).
По-рано беше съобщено, че комбинираните загуби на седемте най-големи автомобилни производители в Япония през фискалната 2025 година (приключваща на 31 март 2026 г.) поради новите американски тарифи биха могли да достигнат най-малко 2,7 трилиона йени (около 18,5 млрд. USD). Toyota ще пострада най-много, като загубите потенциално ще надхвърлят 1 трилион йени (над 6,8 млрд. USD). Само през април и май компанията е загубила около 180 милиарда йени (повече от 1,2 млрд. USD) поради наложените ограничения.
На 2 април президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви въвеждането на нови увеличени мита върху стоки, идващи от 185 държави и територии. Универсалните мита от 10% влязоха в сила на 5 април, а индивидуалните ставки за отделните държави влязоха в сила на 9 април. По-специално, на Япония беше наложено допълнително мито от 24%. Същевременно Съединените щати предоставиха 90-дневен гратисен период за прилагането на новите тарифи, за да се проведат преговори. Освен това Вашингтон вече наложи мита от 25% върху вноса на автомобили, авточасти и компоненти.
Токио настоява Вашингтон да преразгледа митническата си политика - в ход са консултации между двете страни по въпроса за всички увеличения на тарифите, включително за автомобили, стомана и алуминий. Япония очаква тези мита да бъдат премахнати или значително намалени.