Volkswagen преустанови производството на Golf GTD, своя спортен дизелов модел. Този момент остана до голяма степен незабелязан, тъй като моделът беше премахнат от гамата по време на обновяването на Golf в средата на цикъла в началото на 2024 година, съобщават колегите ни от Motor1. Този ход е знак за по-широка тенденция сред автомобилните производители да се отклоняват от дизеловите двигатели и да се фокусират върху електрифицирани алтернативи, като plug-in хибридният Golf GTE е готов да поеме предишната роля на GTD.
GTD има богата, макар и прекъсната история. Тя започва през 1982 година с първото поколение Golf. Volkswagen представи 1,6-литров четирицилиндров турбо дизелов двигател, който развиваше забележителните 70 конски сили, което за онова време беше огромна мощност за дизелов двигател. Този двигател, който превърна дизеловия хечбек в реална алтернатива на бензиновия GTI, позволяваше на автомобила да достигне максимална скорост от 160 км/ч. Визуално той наподобяваше GTI с разширени калници и по-спортен интериор. GTD продължи и във второто поколение Golf, преди да изчезне.
Наименованието беше преустановено по време на поколенията Golf III и IV. Въпреки че тези модели разполагаха с мощни TDI двигатели с до 150 конски сили, Volkswagen предпочете да използва емблеми като „GTI TDI“, вместо да възроди името GTD.
GTD се завърна триумфално с Golf VI през 2009 година, задвижван от двигател с 170 конски сили. Моделът наистина достигна върха си с Golf VII (от 2012 година), който разполагаше с двигател с 184 конски сили и 380 нютонметра въртящ момент. Тази версия може да ускори от 0 до 100 км/ч за 7,5 секунди и има максимална скорост от 230 км/ч. Последната глава за GTD беше осмото поколение, което беше на пазара от края на 2020 година до тихото му преустановяване в началото на миналата година.