Както вече е добре известно, у нас навлиза едно ново средство за контрол на скоростта, което използва камерите на тол системата. Засега са определени първите отсечки, по които ще се измерва средната скорост, като те са разположени единствено по магистрала „Тракия“ и Северната скоростна тангента.
Макар камерите вече да функционират, системата преминава през последни тестове преди официалното ѝ влизане в сила. Според промените в законодателството, които са публикувани в Държавен вестник, първите глоби ще бъдат налагани от 1 септември 2025 година.
Важно е да се отбележи, че дори преди посочената дата е възможно да бъдете санкционирани от тол камерите, но не за превишена средна скорост. Системата е интегрирана с тази на МВР и може да заснема други нарушения, като липса на предпазен колан, шофиране без включени светлини или други подобни.
Основните участъци по магистрала „Тракия“
Първите участъци по магистрала „Тракия“, където ще се осъществява контрол на средната скорост са:
Между Вакарел и Ихтиман – 19 км
От разклона за Костенец до разклона за Мухово (включително тунел „Траянови врата“) – 23 км
От разклона за Костенец до тунел „Траянови врата“ – 9 км
От разклона за Велинград до разклона за Калугерово – 10 км
От пътен възел Пазарджик до пътен възел Цалапица – 22 км
От пътен възел Пазарджик до пътен възел Пловдив Запад – 28 км
От пътен възел Пазарджик до пътен възел Пловдив Север – 35 км
От пътен възел Пловдив Изток до пътен възел Белозем – 25 км
От пътен възел Оризово до пътен възел Чирпан – 9 км
От пътен възел Чирпан до първия разклон за Стара Загора – 9 км
От пътен възел Стара Загора до пътен възел Нова Загора – 30 км
От пътен възел Нова Загора до пътен възел Сливен – 36 км
От пътен възел Сливен до пътен възел Зимница – 13 км
От пътен възел Карнобат до пътен възел Българово – 26 км
От пътен възел Българово до разклона за Айтос – 30 км
От разклона за Айтос до новото трасе на Северен обход на Бургас – 8 км
Разширяване на системата
Първоначално ще бъдат въведени 50 подобни участъка. Отговорните институции съобщават, че в бъдеще системата ще обхване и части от магистрала „Хемус“, но само в западната част, между София и Дерманци. Към момента не се планират отсечки за средна скорост между Шумен и Варна.
Впоследствие се очаква измерване на средна скорост да бъде въведено и по магистрала „Струма“, както и по новия скоростен път между Мездра и Ботевград, след като той бъде напълно завършен и въведен в експлоатация.
Принцип на действие
Принципът на работа е следният: тол камерите, разположени в началото и края на определен участък, засичат времето, за което автомобилът преминава разстоянието. Ако изминатото време е по-малко от времето, което би било необходимо при движение с разрешената максимална скорост, това означава, че е налице нарушение. В такъв случай водачът ще бъде санкциониран.