Задвижването на четирите колела, или 4х4, отдавна не е запазена марка само за тежките офроуд машини. Днес все повече леки автомобили, кросоувъри и дори спортни модели разполагат с интелигентни 4х4 системи. Тези технологии са далеч от грубата механика на миналото и предлагат много повече от просто подобрена проходимост.
Една от най-разпространените технологии е т.нар. задвижване на всички колела по заявка, което се среща при повечето съвременни кросоувъри. В нормални условия автомобилът се движи само с предно или задно задвижване, което спестява гориво. Когато обаче сензорите на автомобила засекат загуба на сцепление (например при подхлъзване на мокър или заледен път), системата автоматично и за част от секундата прехвърля въртящ момент към колелата, които имат по-добро сцепление. Това се постига чрез електронно управляеми съединители и диференциали, които разпределят мощността точно там, където е необходима.
Друг тип са постоянните 4х4 системи, които непрекъснато разпределят мощността между предния и задния мост. При тях, за да се оптимизира сцеплението и стабилността, често се използват централни диференциали, които могат да променят разпределението на въртящия момент. Някои от най-напредналите системи, като например quattro на Audi или xDrive на BMW, използват сложни софтуерни алгоритми и множество сензори, за да предвидят загубата на сцепление още преди тя да се е случила, като активно прехвърлят мощност.
Още по-съвършените системи включват технологията за "векториране на въртящия момент" (torque vectoring). Тя разпределя мощността не само между предния и задния мост, но и между лявото и дясното колело на даден мост. Чрез интелигентни диференциали или електронно управляеми съединители, системата може да изпрати повече въртящ момент към външното колело в завой. Това създава допълнителна сила, която буквално "завърта" автомобила в кривата, подобрявайки значително управлението, стабилността и намалявайки недозавиването.
В ерата на електрификацията, 4х4 системите се развиват още по-бързо. При много хибридни и изцяло електрически автомобили задвижването на четирите колела се постига с два или повече електрически мотора – по един на всеки мост. Този подход премахва необходимостта от тежки механични кардани и диференциали. Чрез софтуерно управление, мощността се разпределя с невероятна прецизност и мигновена реакция към всяка загуба на сцепление, предоставяйки несравнимо ниво на контрол и ефективност.