10 587

Колко безопасни са електромобилите: Мъж се разтопи в колата при температура от 2760 градуса

  • tesla
  • инцидент
  • пожар
  • безопасност

Инцидентът повдига сериозни въпроси относно безопасността на електрическите превозни средства и реакцията на батериите при тежки сблъсъци

Колко безопасни са електромобилите: Мъж се разтопи в колата при температура от 2760 градуса - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Семейството на 47-годишния Майкъл Шийън от Тексас е прекарало десет месеца в безплодни опити за преговори с Tesla относно обезщетение за смъртта му, преди да се обърне към съда. Трагичният инцидент се е случил миналата година, когато Шийън не е успял да се измъкне от своя Cybertruck, след като автомобилът се подхлъзнал в канавка и катастрофирал. Смъртта му е била описана като ужасяваща и изключително болезнена – батерията на електрическия пикап е експлодирала при температура от 2760°C, достатъчна да причини "термична фрактура" на костите. Адвокатът на семейството, Скот Уест, бивш инженер по индустриален дизайн, споделя пред "Индипендънт" покъртителни подробности за агонията на жертвата.

"Той беше с 20 см по-нисък, отколкото беше преди да бъде изгорен. Това е термична фрактура", обяснява Уест. "Това е най-болезненото и продължително мъчение от всички смърти. Независимо дали е пара, огън или електричество, нервите буквално са изложени на него. Ужасяващо е. Ако някога сте били в отделение за изгаряния в болница, бихте могли да чуете пациенти да молят лекарите да ги оставят да умрат, защото болката е толкова силна." Тези думи подчертават жестокостта на преживяването и повдигат въпроси относно адекватните мерки за безопасност в подобни ситуации.

Съдебният иск твърди, че на 25 април 2024 г. Шийън е закупил чисто нов Cybertruck от дилърство на Tesla в предградието на Хюстън, Сайпръс, Тексас. Едва 102 дни по-късно, докато се е прибирал към дома си, колата е излязла от пътя и се е блъснала в голяма бетонна тръба. Според иска, това е довело до преминаване на "хиперлетливата" батерия на автомобила в режим на "термична експлозия" – неконтролируема верижна реакция от къси съединения, която в крайна сметка е предизвикала неконтролируемо покачване на температурата. Адвокатите твърдят, че при нормални условия подобен сблъсък би бил оцелял, но "дефектно проектираният" Cybertruck е заклещил водача вътре.

След сблъсъка и прекъсването на тока, Шийън не е успял да отвори електрическите врати на Cybertruck по нормалния начин. Външните дръжки на вратите също не са функционирали, а дръжките за аварийно ръчно отваряне са били "необосновано трудни за намиране в спешна ситуация", се посочва в иска. Според адвокат Уест, "естетиката очевидно е имала предимство пред функционалността при проектирането на модела". Той отбелязва: "Не само че се возите на 1325 кг батерии, но и дизайнът на този „космически кораб“ е нож с две остриета."

Искът също така посочва, че Tesla е можела да използва по-безопасни и по-бавно разсейващи се батерийни клетки, които са лесно достъпни и биха дали на пътниците повече време за реакция след катастрофа. Твърди се, че това не би повлияло на полезността на превозното средство, а алтернативните дизайнерски решения "биха били както икономически, така и технологично осъществими". Освен това, Cybertruck е описан като "уязвим при катастрофа" поради близостта на двигателите до батерийните модули, неправилните енергопоглъщащи структури в близост до батериите и "неотчитането на движението на компонентите по време на [катастрофа]". Tesla също така е обвинена, че не предоставя "недостатъчни предупреждения или обучение на пътниците относно процедурите за безопасно излизане след катастрофа".

Макар искът да признава, че Майкъл Шийън е имал "известно количество алкохол" в кръвта си, ищците категорично заявяват, че този факт не би довел до фатални последици. Според тях, смъртта е пряк резултат от небрежност в дизайна на Tesla. Адвокат Уест припомня собствения си опит с Tesla, когато се е "чувствал като идиот", не успявайки да запали колата и да излезе от паркомясто за девет минути. Той подчертава, че човешката грешка винаги е фактор и инженерите трябва да осигурят поне допълнително обучение на водачите, ако не могат да опростят дизайна. "Наистина бих искал да ме извадят от бизнеса с Tesla Cybertruck. Ето моето предизвикателство към Илон. Да ме извадят от бизнеса. Направете тези превозни средства толкова безопасни, че да не се налага да правя това повече", категоричен е Уест.

Този случай не е единственият, повдигащ въпроси относно безопасността на Cybertruck. Три месеца след смъртта на Майкъл Шийън, трима студенти в Пиемонт, Калифорния, също загинаха, когато техният Cybertruck излезе от пътя и се блъсна в дърво. Въпреки че един пътник оцеля, пламъците са били толкова силни, че спасителите не са успели да достигнат до останалите. През април младият баскетболист Алия Аренас, син на бившата звезда от НБА Гилбърт Аренас, беше поставен в изкуствена кома поради вдишване на дим, след като Cybertruck-ът му катастрофира в Лос Анджелис. Семейството на Шийън иска неопределени парични обезщетения, които ще бъдат определени от съдебни заседатели. Тези трагични инциденти подчертават нарастващата загриженост относно безопасността на електрическите превозни средства, особено когато става въпрос за тяхната батерийна система и възможността за изход при авария.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 22 гласа.

Свързани новини