1 034

Защо автомобилните производители ограничават гамата си от хибриди?

  • хибридни автомобили
  • бъдеще

Специалистите ясно осъзнават ограничения времеви хоризонт на тази междинна технология

Защо автомобилните производители ограничават гамата си от хибриди? - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Съвременната автомобилна индустрия преминава през активна фаза на трансформация. В този преход plug-in хибридните превозни средства (PHEV) остават ключов елемент. Въпреки бързото развитие на изцяло електрическите автомобили, производители като Toyota и Hyundai продължават да разглеждат PHEV не като остаряло решение, а като ефективна междинна стъпка по пътя към пълна електрификация. Тяхната стратегия не е фокусирана върху рекордно увеличаване на електрическия пробег, а върху намирането на балансиран компромис между пробег, цена и реалните нужди на водача.

Показателно за това е изявлението на Андреа Карлучи, ръководител на стратегическото планиране в Toyota Europe. Той отбеляза, че електрически пробег от около 100 км, както при модела RAV4 PHEV, е „перфектният баланс“. Карлучи подчертава, че по-нататъшното увеличаване на капацитета на батерията води до значително повишаване на цената на автомобила. Това противоречи на идеята за достъпност на технологията и не само намалява икономическата привлекателност на модела, но и усложнява пазарната му конкурентоспособност в сегмента, насочен към масовия потребител.

Hyundai заема сходна позиция. Ксавие Мартинет, изпълнителен директор на европейското подразделение на компанията, подчертава, че прекомерното усложняване на дизайна на PHEV-овете за постигане на високи показатели като 150 или 200 км електрически пробег бързо ги прави неразумно скъпи. Това е особено видимо на фона на постоянния спад в цената на пълноценните електрически автомобили. Според Мартинет, през следващите 2-3 години в Европа може да се наблюдава значителен спад в интереса към PHEV-овете. Това ще бъде свързано с планираните за 2028 г. промени в екологичното законодателство, които ще преразгледат подхода за отчитане на емисиите и съответно ще повлияят на данъчните облекчения и сертифицирането.

Въпреки тези перспективи, както Toyota, така и Hyundai продължават да разглеждат plug-in хибридите като логична стъпка между традиционните двигатели с вътрешно горене и изцяло електрическите превозни средства. Тяхната хибридна стратегия се основава на реални сценарии за употреба: ежедневни електрически градски пътувания без „тревожност за пробега“ и възможност за незабавно превключване към бензинов режим за дълги пътувания, без да се налага планиране на зареждане. Именно тази гъвкавост прави PHEV-овете привлекателни за широк кръг шофьори, които все още не са готови да разчитат изцяло на инфраструктурата за зареждане.

В същото време, автомобилните производители ясно осъзнават ограничения времеви хоризонт на тази междинна технология. Те инвестират ресурси не само в оптимизиране на PHEV, но и активно разработват изцяло електрически платформи от следващо поколение. По-специално, двете компании работят за подобряване на архитектурата на батериите, опростяване на компонентите на силовото предаване и намаляване на производствените разходи. Целта е електрическите превозни средства да могат да се превърнат в истински масов продукт през следващите години, без да се прави компромис с цената или практичността.

Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 6 гласа.

Свързани новини