Тема: Тест драйв

5 722

Тествахме как се справя извън пътя новата Dacia Bigster 4x4 (плюс БГ цена)

  • dacia
  • bigster
  • 4x4
  • тест

4x4 системата на новата Dacia Bigster - достъпност и отлични офроуд възможности

Тествахме как се справя извън пътя новата Dacia Bigster 4x4 (плюс БГ цена) - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

С представянето на Dacia Bigster, марката прави голяма крачка напред в сегмента на компактните SUV автомобили, предлагайки не само простор и практичност, но и сериозни офроуд възможности. Вече ви запознахме с новия Bigster, но по време на първите тестове на модела, имахме възможност да изпитаме само хибридната версия с предно предаване. Сега на ход у нас е и 4х4 вариант, който е снабден с 1.2-литров бензинов двигател, предаващ момента на четирите колела през шестстепенна ръчна скоростна кутия. В сърцето на този вариант е внимателно проектираната 4х4 система, която обещава да направи Bigster способен спътник както за градски условия, така и за приключения извън утъпкания път. Ето и впечатленията ни за проходимостта на най-голямата Dacia.

Архитектура и основни принципи

Тествахме как се справя извън пътя новата Dacia Bigster 4x4 (плюс БГ цена)

4x4 системата на Dacia Bigster е базирана на познатата и доказана платформа CMF-B на Renault-Nissan-Mitsubishi алианса, но с ключови модификации, за да отговори на нуждите на SUV сегмента. За разлика от някои по-сложни и скъпи решения, Dacia се придържа към философията си за достъпност и функционалност. Системата най-вероятно ще бъде електронно контролирана система за задвижване на всички колела (AWD), което означава, че тя не е постоянно включена, а разпределя въртящия момент между предния и задния мост според нуждите и сцеплението.

Режими на работа и контрол

Тествахме как се справя извън пътя новата Dacia Bigster 4x4 (плюс БГ цена)

Bigster ще предлага различни режими на шофиране, които позволяват на водача да адаптира поведението на автомобила към конкретните условия на терена:

Auto: Това е стандартния режим за ежедневно шофиране. В него Bigster функционира предимно като автомобил с предно предаване, оптимизирайки разхода на гориво, който трудно надвишава шест литра на сто километра пробег. При засичане на приплъзване от страна на сензорите, системата автоматично и почти мигновено прехвърля част от въртящия момент към задния мост, осигурявайки допълнително сцепление. Този "Auto" режим е идеален за хлъзгави пътища (дъжд, сняг) или лек офроуд.

4x4 Lock: Този режим е предназначен за по-трудни офроуд условия, като кал, пясък или стръмни изкачвания/спускания. При активирането му, системата поддържа по-постоянно разпределение на въртящия момент между предния и задния мост (например 50:50 или близко до него) при ниски скорости. Това осигурява максимално сцепление. След преминаване на ограничението на скоростта, при която този режим може да бъде активен, системата автоматично преминава в "Auto" режим за безопасност.

Snow/Mud Mode: Специален режим, оптимизиран за шофиране по сняг и кал. Той регулира реакцията на газта, настройките на трансмисията и чувствителността на системите за контрол на сцеплението (TCS) и електронна стабилизираща програма (ESP), за да осигури максимална безопасност и контрол на хлъзгави настилки. Налични са и eco режим за максимална икономия на гориво, както и е предвиден hill descent control, регулиращ скоростта на автомобила при спускане.

Технологични компоненти на системата

Тествахме как се справя извън пътя новата Dacia Bigster 4x4 (плюс БГ цена)

Електромагнитен съединител: В основата на системата стои електромагнитен съединител, разположен пред задния диференциал. Той е отговорен за прехвърлянето на въртящия момент към задните колела. Управлява се от електронен блок, който получава информация от множество сензори (скорост на колелата, положение на газта, ъгъл на волана, странично ускорение и т.н.).

Оптимизирано окачване: За да се справя с неравностите на терена, Bigster разполага със подсилено окачване, което ще осигури по-голям ход и издръжливост. Клиренсът също е повече от адекватен за офроуд приключения.

Гуми: Въпреки че стандартно идва с всесезонни гуми, то те са оптимален вариант и за пресечни местности и по никакъв начин не намаляват ефективността на Bigster извън пътя при леки и нормални офроуд терени.

Ходови характеристики и офроуд поведение

Тествахме как се справя извън пътя новата Dacia Bigster 4x4 (плюс БГ цена)

По време на тестовете по черни пътища и кални участъци, Dacia Bigster 4x4 демонстрира изненадваща компетентност за автомобил от този ценови клас. В режим "Auto", преходът на мощност към задния мост е почти незабележим, но ефективен – при потегляне по хлъзгав наклон, електрониката бързо прехвърля усилие към колелата с по-добро сцепление, предотвратявайки буксуване. Това прави Bigster много уверен на макадам и при пресичане на залесени участъци с умерена кал.

Истинският потенциал обаче се разкрива в режим "4x4 Lock". При преминаване през по-дълбоки коловози или по-стръмни, рохкави изкачвания, постоянното разпределение на въртящия момент осигурява нужната тяга. Разбира се, Bigster не е хардкор офроудър с блокажи на диференциали, но за преобладаващата част от нуждите на активни хора, които излизат извън асфалта, той е повече от способен. Клиренсът и сравнително късите надвеси също допринасят за добрата проходимост и минимизират риска от "опиране" по неравен терен.

Единствената версия със задвижване на четирите колела е TCe 130 4x4, която разполага с 1.2-литров трицилиндров двигател, подпомаган от 48-волтова мека хибридна система и мощност 131 к.с. Двигателят на първо четене е слаб, но, учудващо и за нас, се справя идеално с голямото купе. Естествено не очаквайте динамика на спортен автомобил, но оптималните предавателни числа на ръчната скоростна кутия го правят идеален за 4х4 системата. Освен това, както вече споменахме този агрегат е доста икономичен.

Заключение и цена

Тествахме как се справя извън пътя новата Dacia Bigster 4x4 (плюс БГ цена)

4x4 системата на Dacia Bigster е проектирана да предложи баланс между достъпност, ефективност и реални офроуд възможности. Тя не претендира да бъде екстремен офроудър, но предоставя достатъчно възможности за справяне с предизвикателни терени и осигурява допълнителна сигурност при лоши пътни условия.

Това я прави идеален избор за семейства и активни хора, които търсят надежден и универсален SUV, способен да ги отведе извън асфалтираните пътища без компромис с комфорта и най-вече с бюджета. Що се касае до цената, то тя е 58 490 лева с ДДС, като с увереност можем да кажем, че за тези пари няма да намерите друг голям SUV, който да е толкова способен извън асфалта.

Тествахме как се справя извън пътя новата Dacia Bigster 4x4 (плюс БГ цена)

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 11 гласа.

Свързани новини