Автомобилният алианс между Nissan и Renault ще претърпи поредна реорганизация, след като ръководството на Nissan обяви намерението си да намали дела си във френския автомобилен производител. Тази стъпка има за цел да освободи капитал за разработването на нови модели автомобили в условията на предизвикателна глобална бизнес среда.
Изпълнителният директор на Nissan Иван Еспиноса потвърди плановете в интервю за бизнес вестника Nikkei. Макар да подчерта, че споразумението за сътрудничество с Renault остава непроменено, Еспиноса посочи, че Nissan възнамерява да се раздели с част от настоящия си 15-процентен дял в дългогодишния си партньор.
Това стратегическо изтегляне на инвестиции следва споразумение от март между Nissan и Renault, с което се ревизират задълженията им за взаимно притежаване на акции, като се намалява минималният дял в другата компания от 15% на 10%. Съгласно условията на актуализирания им алианс, всяка продажба на акции трябва да се съгласува с другата страна и включва право на отказ.
Продажбата на 5% дял в Renault може да донесе на Nissan приблизително 100 милиарда йени (над 600 милиона евро) при текущите цени на акциите. Тези средства са предназначени предимно за инвестиции в разработване на продукти, което е критична област, тъй като автомобилните производители се сблъскват с бързи технологични промени и интензивна конкуренция. Nissan заяви, че макар това разпределение да е очаквано, „на този етап не са взети окончателни решения“.
Това развитие бележи най-новата глава в еволюцията на съюза, продължаващ повече от две десетилетия, в рамките на който двете компании постепенно разхлабиха своите взаимосвързани финансови връзки. Забележително е, че собственият дял на Renault в Nissan, държан във френски тръст, бе постепенно намален от 2023 година насам, след цялостна реформа на съюза, целяща да установи по-справедлива основа между партньорите.
Съобщението идва и в момент, в който Renault е изправена пред промяна в ръководството, след като главният изпълнителен директор Лука де Мео потвърди, че напуска автомобилния производител, за да поеме нова длъжност извън автомобилната индустрия, както ви разказахме по-рано днес.