923

Porsche пусна на пазара 963 RSP - състезателен автомобил за улицата

  • porsche
  • 911
  • 917
  • 919
  • 963

Колата е вдъхновена от 917

Porsche пусна на пазара 963 RSP - състезателен автомобил за улицата - 1
Галин Ганев Галин Ганев Автор във Fakti.bg

В епоха, в която пропастта между уличния автомобил и състезателния прототип от най-високо ниво е огромна, Porsche направи на пръв поглед невъзможното: създаде 963 RSP, истинска машина 963 LMDh, леко цивилизована за движение по пътищата и с легитимни френски регистрационни номера. Това забележително постижение, породено от желанието да се отбележи 50-годишнината на легалния за движение по пътищата 917, е доказателство за дръзкия дух на Porsche.

Изключително секретното начинание, в което участват само няколко избрани - започва на 12 октомври миналата година. Според Тимо Реш, главен изпълнителен директор на Porsche Cars North America, мозъчната атака е имала за цел да „преосмисли подобна история като днешната“ - препратка към легендарния 917, направен за Граф Роси, истински победител в Льо Ман, който по някакъв начин си проправя път по обществените пътища с регистрационен номер от Алабама.

Първоначално напълно хомологираният за пътни условия 963 се считаше за невъзможен поради огромното разминаване между изискванията за състезателни и улични автомобили. Вместо това Porsche се спира на еднократен специален автомобил, предназначен за много ограничена пътна употреба при специално разрешение. Избраният собственик на тази необикновена машина е? Никой друг, освен Роджър Сърл Пенске, чиито инициали RSP сега украсяват автомобила.

963 RSP не е преработен състезателен автомобил; Porsche Motorsport в Германия е подготвил изцяло ново шаси. С конструкторската работа се занимава екипът на Грант Ларсън в Porsche Exclusiv Manufaktur, но самото сглобяване се извършва в тайна в централата на Porsche Cars North America в Атланта, Джорджия.

„Направени са много промени по окачването и системите, за да стане по-кротък и да прилича повече на шосеен автомобил, но все пак да запази родословието на състезателния автомобил 963“, обясни Джонатан Дюгид, управляващ директор на Porsche Penske Motorsport. Необработената каросерия от въглеродни влакна е старателно шлифована и боядисана в същото емблематично сребристо Martini Silver като 917 на граф Роси. Интериорът е облицован с алкантара, съответстваща на тази на 917, с кожа на дръжките на волана и дори с 3D-принтирана подвижна поставка за чаши.

Необходими са били и фини модификации на каросерията. Големите, задължителни вентилационни отвори на колелата на състезателния автомобил са частично затворени за RSP, като все пак позволяват известна вентилация. Изключително важно е, че са предвидени предни и задни регистрационни табели, както и че са добавени мигачи и клаксон - основни елементи за всеки автомобил за движение по пътищата.

Под усъвършенствания външен вид 963 RSP си остава 963. Той е оборудван с 4,6-литров V8 двигател с две турбини, производен на V8 с естествено всмукване от хиперавтомобила Porsche 918 Spyder (който сам по себе си еволюира от автомобила RS Spyder LMP2). Този V8, който споделя около 80% от компонентите си с двигателя на 918 Spyder и е съчетан със специална хибридна система, включваща електромотор и силова електроника от Bosch, както и седемстепенна секвенциална трансмисия XTrac. Компактната, 800-волтова литиево-йонна батерия от Fortescue Zero се закрепва с болтове директно към карбоновата структура. Въпреки че не се посочва официална мощност за RSP, състезателният автомобил обикновено постига около 700 конски сили.

Porsche Penske Motorsport също така работи над разгръщането на хибридната система за по-плавно улично шофиране при ниски скорости. Автомобилът се движи със същите гуми Michelin като състезателните автомобили, обути в 18-цолови джанти OZ. Височината на возията е настроена възможно най-високо, а амортисьорите са омекотени, за да се подобри шофирането на улицата, въпреки че все още се очаква твърдост на возията.

Дългогодишният заводски пилот на Porsche и посланик на марката Тимо Бернхард наскоро пилотира 963 RSP на обществени пътища близо до Льо Ман, карайки заедно с оригиналния 917 на Роси. „Това беше преживяване, което ще остане в мен за цял живот“, споделя Бернхард. „Да карам по обществен път с 917 до мен - усещането беше нереално. Автомобилът се държеше перфектно - беше малко по-приятелски настроен и по-щадящ от нормалния 963 - и се чувствах супер специален и много по-комфортен, особено като нямах нужда от цялото си оборудване за безопасност.“

963 RSP ще бъде показан първо в Льо Ман, след това в Музея на Porsche и ще се появи на Фестивала на скоростта в Гудууд през юли, а след това на Седмицата на автомобилите в Монтерей през август за още шосейни пътувания преди окончателното му предаване на Пенске. Макар че Porsche няма непосредствени планове за още един пътнически 963, Урс Куратле, ръководител на проекта Porsche LMDh, предложи едно примамливо „никога не казвай никога“. В края на краищата, Porsche обича да продава автомобили, а съблазънта на уличен състезателен автомобил очевидно е неустоима.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 4 гласа.

Свързани новини