По време на изказването си на Катарския икономически форум тази седмица Илон Мъск категорично заяви, че ще остане главен изпълнителен директор на Tesla поне още пет години. Характерната му закачка: „Освен ако не умра. Нека да видя дали съм мъртъв“, предизвика смях, но уверената декларация идва в момент, когато пионерската марка електрически превозни средства е изправена пред забележимо забавяне на продажбите в целия свят.
Мишал Хюсеин от Bloomberg не губи време, като директно предизвиква Мъск да отговори дали значителният му ангажимент за участие в „американското правителство“ - който той оценява на един до два дни седмично - пречи на способността на Tesla да се справи с настоящия спад на продажбите. Отговорът на Мъск беше кратък: „Европа е най-слабият ни пазар, а навсякъде другаде сме силни“.
Докладите на издания като InsideEVs обаче предлагат противоположна гледна точка. Обширното им отразяване показва, че докато общите продажби на електрически превозни средства в САЩ са отбелязали увеличение, продажбите на самата Tesla са отбелязали спад от девет процента през първото тримесечие на 2025 година. Това отразява борбата на европейските пазари и се усложнява от рязко спадащите стойности на употребяваните Tesla, което засилва онова, което мнозина описват като осезаемо чувство на безпокойство сред борда на директорите и инвеститорите на Tesla.
Разговорът неизбежно се насочи към политиката, която е чест източник на противоречия за Мъск. Привидно обърканият Мъск изказа предположение, че загубите от продажбите, дължащи се на политическите му пристрастия сред ляво настроените купувачи, могат да бъдат компенсирани от увеличените покупки от американската политическа десница. „Има и хора, които купуват [нашите автомобили], защото Елон е луд или както и да го гледат“, разсъждава той. „Така че, да, може би сме загубили някои продажби вляво, но сме ги спечелили вдясно. На този етап цифрите на продажбите са силни и не виждаме проблем с търсенето.“
Въпреки това Мъск призна, че политическият отзвук наистина е повлиял на продажбите на Tesla. Той даде сигнал за намаляване на политическата си ангажираност, но подчерта непоколебимия си контрол върху самата Tesla. И както често се случва в интервютата на Мъск, дискусията очаквано премина към бъдещето: амбициозното (и потенциално многомилиардно) начинание за създаване на хуманоидни роботи на Tesla.