На фона на новия растеж на търсенето на електрически превозни средства във Франция, Carly, компания, специализирана в автомобилна диагностика, публикува нов доклад за надеждността на употребяваните електрически автомобили. Той анализира дела на критичните дефекти по марки, което позволява на купувачите да се ориентират по-точно при избора на електрическо превозно средство на вторичния пазар.
Анализаторите на Carly извършват хиляди диагностични проверки през 2024 година и класират марките по ниво на критични неизправности. Резултатите са поразителни - разликата между лидерите и аутсайдерите е изключително голяма.
Абсолютният лидер в рейтинга за надеждност е Peugeot, чийто дял на критичните дефекти е само 2.32%. Следват Toyota с показател от 6.45%, Citroen - 7.4%, Hyundai - 8.86% и Renault - 14%. Тези марки са имали най-малко сериозни технически проблеми. Всички те възприемат по-консервативен подход към въвеждането на нови технологии, като се фокусират върху постепенни подобрения в електрониката, което има положителен ефект върху дългосрочната надеждност.
Dacia, с резултат от 52.63%, вече е в рисковата зона. Въпреки достъпната цена, автомобилите от тази марка имат значително по-високо ниво на критични неизправности. Най-вероятно това се дължи на по-малко издръжливата електроника, използвана в бюджетните модели, по-специално в Dacia Spring.

Аутсайдерите на класацията са предимно марки от премиум сегмента, които активно внедряват иновативни решения, но същевременно демонстрират най-висок дял на критични дефекти. При Audi той достигна 78.78%, при BMW - 76.81%, при SEAT - 71.01%, а при Volkswagen - 68%. Такова високо ниво на проблеми се обяснява с прекомерната сложност на новите системи и големия брой електроника, която се оказа недостатъчно тествана през първите години на експлоатация.
Експертите на Carly анализират и историята на електрификацията на всяка марка. Например, Peugeot тръгна по този път още през 2010 година с пускането на модела iOn, който беше базиран на платформата Mitsubishi i-MiEV. Citroen пусна на пазара C-Zero същата година - идентичен модел. Toyota, от друга страна, навлезе на пазара на изцяло електрически автомобили едва през 2022-а с модела bZ4X, след дълъг фокус върху хибридите.
Показателно е, че марките с по-дълга история на постепенен преход към електрическа мобилност демонстрират значително по-висока надеждност. Вместо това, онези компании, които бързо излязоха на пазара с технически сложни продукти, се сблъскаха с огромни дефекти, които сега са отразени в статистиката.
Тази класация става особено актуална на фона на ръста на продажбите на употребявани електрически автомобили във Франция, които са се увеличили с 54% през последната година, а общият автопарк от такива автомобили е надхвърлил 1.6 милиона бройки. Средната цена на електрическите автомобили на вторичния пазар намалява със 17.4%, което ги направи по-достъпни за потребителите.
Същевременно, изследването подчертава, че не всеки електрически автомобил си струва да се разглежда, а въпросът за техническата надеждност трябва да се превърне в ключов критерий при покупката. Не се споменава защо в изследването не са включени китайски електромобили, както и тези на Tesla.