Сблъсквайки се с предизвикателния пазар в Китай, групата Jaguar-Land Rover (JLR) предприема значителна стратегическа промяна, като решава да прекрати производството на собствените си модели в региона и вместо това да ребрандира автомобили, създадени на китайски платформи, от 2026 година. Това решение следва отчетената загуба от 18,7 млн. долара, понесена от съвместното предприятие с Chery през последната финансова година.
Като част от това преструктуриране Jaguar ще прекрати производството на XE, XF и E-Pace, които понастоящем се произвеждат в съвместно предприятие на Chery, до септември тази година. Land Rover ще последва примера, като прекрати китайското производство на Range Rover Evoque и Land Rover Discovery Sport до края на следващата година.
Изненадващ обрат е, че Freelander ще се завърне, макар и в изцяло нов облик. Според индустриални доклади JLR и Chery си сътрудничат по нова гама от автомобили, специално пригодени за китайския пазар, които ще се продават под възродената марка Freelander. Тези нови модели ще бъдат подкрепени от платформата T1X на Chery - модулна архитектура, за която се съобщава, че е ползвала приноса на JLR по време на разработването ѝ още през 2016 година. Понастоящем платформата T1X служи за основа на многобройни SUV модели на различните подмарки на Chery, включително Tiggo, Omoda и Jaecoo.
Очаква се първоначалният модел Freelander да бъде оборудван с plug-in хибридно задвижване. Макар че JLR ще има пръст в дизайна на тези автомобили, Freelanders не само ще използват разработената в Китай архитектура, но и ще бъдат изцяло насочени към задоволяване на специфичните изисквания на китайския пазар, включвайки „китайски атрибути“ и постигайки „китайски разходи“, което ги прави „перфектни за китайския пазар“, според финансовия директор на JLR Ричард Молиню.
Очаква се новата гама Freelander да се продава заедно с по-големите вносни модели на JLR като Range Rover и Defender. Тези автомобили с по-високи цени се считат за по-малко уязвими към силната ценова конкуренция от страна на местните китайски производители.
Молиньо информира инвеститорите, че трудната финансова година се дължи до голяма степен на няколко ключови модела, които достигат края на текущия си жизнен цикъл, като отбелязва, че други чуждестранни марки се сблъскват с подобни препятствия на известния като конкурентен китайски пазар. Този стратегически завой повтаря действията на други международни производители на автомобили, като например филиала „AUDI“ на Audi, които проучват нови пътища за привличане на китайските потребители чрез използване на местно разработени технологии.
Макар че все още не е официално потвърдено, съществува голяма вероятност възродената марка Freelander в крайна сметка да бъде пусната на световния пазар. Като се има предвид съществуващата стратегия на JLR за „къща от марки“, в рамките на която бяха създадени подмарки като Range Rover и Discovery, фокусираната върху Китай марка Freelander може потенциално да бъде представена на чуждестранни пазари в бъдеще.
„Тя има потенциал да стане глобална“, заяви Молиньо - мнение, което може да се съгласува и с амбициите на Chery за по-нататъшно разширяване на международните пазари. Забележително е, че Chery е най-големият износител на автомобили в Китай през миналата година, като е доставил впечатляващите 1,14 млн. автомобила. Този подход на сътрудничество сигнализира за значителна промяна в стратегията на JLR за навигиране в сложността на китайския автомобилен пазар.