Европейският парламент одобри предложението на Европейската комисия за предоставяне на по-голяма гъвкавост на автомобилните производители при изпълнението на целите за емисиите. Вместо да се придържат стриктно само към целта за 2025 година, производителите вече ще могат да усредняват показателите си за емисиите за периода 2025-2027 година. При гласуването се наблюдава значително мнозинство в полза на мярката, като 458 евродепутати я подкрепиха, 101 гласуваха против, а 14 се въздържаха.
Тази година започва изпълнението на целта за годишно намаляване на емисиите с 15 % за периода 2025-2029 година. в сравнение с базовия период 2020-2024, което изисква от компаниите да постигнат средно ниво на емисиите на автомобилния парк от 93,6 грама CO2 на километър.
В по-далечна перспектива, Европейският съюз ще въведе още по-строга цел за емисиите на целия автомобилен парк от 49,5 г/км, започвайки от 2030 година, която ще завърши с изключително амбициозната цел за нулеви емисии от 2035 година. Въпреки че тази цел за 2035 година технически не представлява пълна забрана на бензиновите и дизеловите двигатели, практическата реалност е, че ако синтетичните горива или технологиите за изгаряне на водород не получат широко разпространение през следващото десетилетие, продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в 27-те държави-членки на ЕС вероятно ще бъде преустановена.
В непосредствен план обаче това парламентарно решение носи колективно облекчение за производителите на автомобили, които сега разполагат с по-широк срок за изпълнение на най-новите изисквания за намаляване на емисиите, което облекчава непосредствения натиск на крайния срок 2025 година.