През 2025 година новите коли продължават да поскъпват и вторичният пазар си остава добра алтернатива, но е пълен с автомобили с мътно минало. Един от най-рисковите варианти са бившите таксита. Нека разберем каква е уловката и как да разпознаем такава кола, когато я купуваме "на старо".
Знаете ли поговорката: „Пионер отзад, пенсионер отпред“? Точно за това става въпрос при такситата. Изглежда като напълно нормална кола, но в действителност е набор от механизми, износени от хиляди работни часове.
Кола, използвана като такси, може да е изминавала по 150 000 километра годишно. Това е приблизително 5 пъти средния пробег на обикновен автомобил. И не става въпрос само за количество – важен е и характерът на работата на оборудването през тези километри.
Не е тайна, че повечето таксиметрови шофьори се отнасят по-зле с наетите коли, отколкото със собствените си. Ето защо такситата често работят в екстремни условия. Студените стартове, кратките пътувания, последвани от дълги периоди на работа на празен ход, агресивното шофиране и пестенето от поддръжка – всичко това убива колата отвътре, въпреки че отвън може да изглежда добре.
Когато купувате такси, рискувате да получите кола, която е изминала два или дори три пъти повече от показанието на километража. И като се има предвид, че собствениците често намаляват пробега, може никога да не узнаете напълно истинската история на експлоатацията на автомобила.
Как да разпознаем таксиметрова кола?
Дори и да няма следи от брандирани стикери по каросерията на автомобила, това не гарантира, че имате кола с чиста история. Миналото на таксито често се издава от дребни детайли - и това се отнася не само за техническите аспекти, но и за външния вид на автомобила.
Преди всичко, обърнете внимание на интериора на автомобила. Износена тапицерия на шофьорската седалка, олющен подлакътник или забележимо надраскана дръжка на вратата - всичко това може да показва интензивна употреба. Особено подозрително е, ако признаците на износване са придружени от скромен пробег на километража.
Обикновените собственици нямат време да „износят“ интериора до такава степен за 60 000–70 000 км. Друга характерна черта са следите от стойки за смартфони или таблети по арматурното табло, дефлекторите и предното стъкло. В такситата такива устройства са постоянно необходими, което означава, че те са били активно прикрепяни и отстранявани.
Особено внимание трябва да се обърне на дясната задна врата и седалка. Това е мястото, където пътниците най-често седят, така че в такситата те се износват по-бързо от останалата част от салона. Ако видите непропорционално износена тапицерия само от тази страна, това е поне причина да се замислите.
Трябва да внимавате и за овехтели прагове, тъй като хората влизат и излизат от таксита десетки пъти всеки ден. Незначителни драскотини и вдлъбнатини по краищата на броните също са нормални за такситата. Поради натоварените графици, таксиметровите шофьори често просто нямат време да паркират внимателно.
Състоянието на компонентите и възлите често казва повече за миналото на автомобила, отколкото най-убедителните фрази на продавача. Един от най-честите признаци е неравномерното износване на гумите, особено ако предните гуми са много по-износени от задните. Това показва прекомерна употреба и слаба поддръжка.
Ако имате и най-малки съмнения, проверете колата в най-близкия сервиз. Луфт в кормилното управление, скърцане, счупено окачване, следи от заваряване и подмяна на части - всичко това показва, че колата е видяла много по време на таксиметровата си кариера. Нещо повече, опитен майстор веднага ще разбере дали става дума за просто един инцидент, причинен от един небрежен собственик или пък автомобилът е бил систематично подлаган на износване поради редовна и интензивна употреба.
Не на последно място, документите. Проучете историята на регистрацията на превозно средство, като използвате специализирани онлайн услуги. Честата смяна на собственици, особено на юридически лица, е тревожен сигнал. Като правило, таксиметровите компании не държат колите в своя собственост дълго време и след 2-3 години интензивна употреба се опитват да се отърват от тях възможно най-бързо.
Историята на обслужването също може да каже много. Подозрително честите посещения в автосервиза, прекомерните разходи за ремонт (особено за окачването и спирачната система) най-често са признаци, че автомобилът е бил използван по-интензивно и редовно, отколкото е трябвало. не на последно място вижте дали автомобилът е бил пребоядисван, като цветът му от жълт е променен на друг.