Тазгодишното изложение в Мюнхен затвърди окончателно позицията на големите германски марки. Ясно се вижда посоката в която поемат и те, и целия световен автопром - към електрификация. Имаше години, обаче, когато двете премиум марки показваха съвсем различни "истински" автомобили. По-конкретно ще се върнем точно 20 години назад, на автомобилното изложение във Франкфурт, където BMW извади спорната "седмица" на Крис Бенгъл, а Mercedes - култовия SL на Стив Матин.
BMW 7 серия

Кой би си помислил, че дебютът на сензационната "седмица" с вътрешнозаводски индекс E65 ще се превърне в скандал! Публиката беше готова да запали огън и да изгори на клада главната вещица на автосалона във Франкфурт - дизайнерът Крис Бангъл, който изкриви корпоративната идентичност на марката до невиждани до момента мащаби. Новият флагман скъса всички връзки с емблематичното BMW. Прекалено различната предна част, тежките странични панели и американската монументалност на кабината без централната конзола, обърната към шофьора, бяха ужасяващи. За да разберем и приемем „шестдесет и петицата“ трябваше да минат много рестайлинги и много години.

Технически колата също нямаше нищо общо с предишните „седмици“ и умили публиката с цяла куп нововъведения. Сред тях бяха активните щанги срещу преобръщане, опционалното въздушно окачване за задния мост, което поддържа постоянен просвет независимо от натоварването, адаптивната оптика, всмукателния тракт с променлива геометрия, електромеханичната ръчна спирачка, първата шестстепенна автоматична трансмисия на седана и много други.

E65 беше първото BMW, което имаше биксенонови фарове, DVD навигация, бутон за стартиране на двигателя и система iDrive, която комбинира мултимедийни и сервизни функции. Между другото, именно този контролер бе безмилостно критикуван заради обърканото меню. И накрая, бензиновите двигатели от серия N с променлива система за регулиране на клапаните Valvetronic. Бяха представени първите осемцилиндрови версии-735i с 3.6-литров двигател, произвеждащ 272 к.с. и 745i с 4.4-литров агрегат с 333 конски сили.
Mercedes-Benz SL

За разлика от тогавашният провал на баварците със "седмицата", Mercedes бе далеч по-убедителен. Роудстърът от пето поколение SL (R230) се превърна в един от най-успешните примери за нов корпоративен стил, възникнал през втората половина на деветдесетте години. Той бе оригинален и самодостатъчен. Имаше и препратка към миналото, като автомобилът бе свързан със славния R129 само чрез въздухозаборниците в предните калници.
Отначало SL наследи от стария (съжалявам, класически!) спортен автомобил най-надеждния 5.0-литров V8 M113 двигател с мощност 309 к.с. С него ускорението до сто бе в рамките на 6.3 секунди, а максималната скорост традиционно бе ограничена до 250 км/ч. Успоредно с това инженерите от Щутгарт извадиха ожесточен вариант, наречен SL 55 AMG с компресорна 483-силна версия на двигателя М113 с обем 5.4 литра. Такъв роудстър бе подходящ не само за претенциозни круизи. Той закусваше със спортни автомобили и настоятелно искаше всякакви Porsche-та да освободят лявата лента на аутобана. Спринтът от място до 100 за 4.7 секунди бе важен аргумент за началото на новия век! И дори сега няма да скучаете с такъв автомобил.

Като оставим настрани числата, R230 бе страхотна стъпка напред по отношение на практичност и усъвършенстване! Производителят изостави мекия покрив и оборудва колата с твърд сгъваем таван. За 16 секунди колата се превръщаше от кабриолет в купе. Друго нововъведение бе хидравличното окачване Active Body Control (ABC). То бе проектирано така, че непрекъснато да следи позицията на каросерията и да потиска колебанията по време на спиране и завиване. Още тогава германските инженери отчетоха, че то е по-добро с 60% в сравнение със SL R129. Дизайнът на Mercedes SL от поколението R230 бе разработен от англичанина Стив Матин, автор на първото поколение на SUV GL, първото Volvo XC60 и X-face на марката Lada. Именно с него е създадено семейство Lada Vesta.

Но не всички иновации се оказаха добри. Компанията направи фаул-старт със сложната електрохидравлична спирачна система SBC (Sensotronic Brake Control) без обичайната връзка между педала и спирачките в нормален режим. Вакуумният усилвател бе заменен с ABS агрегат с интегрирана електрическа хидравлична помпа на Bosch, оптимизирайки разпределението на силите между осите. Оказа се, че именно това устройство прави проблеми доста рано. Първоначално инженерите се опитаха да го оправят с лека преработка, но впоследствие обявиха отменяема тотална кампания и връщане на автомобилите в сервизите за смяна на този агрегат.
Свързани новини
-
Собственици на автомобили съдят BMW заради... държачите за чашиИщецът BrightK Consulting твърди, че държачите за чаши са опасни и дори малко количество разлята течност от чай, кафе или сок в поставката може да вле ...21.12.202116 113
-
Хиперекраните на автомобилите: Mercedes ги измисля преди... 25 годиниЗа първи път показан на автомобилното изложение в Париж през октомври 1996 г., концептуалният автомобил разполага с редица функции, които може би са з ...08.10.202112 364
-
Ето кои премиум кросоувъри губят най-много от цената сиЕксперти от компанията IntelliChoice направиха интересно проучване, наречено "Остатъчна стойност" (Residual value), което показва колко губя ...04.10.202112 381
-
Българин ПОДАРЯВА старо, но изправно BMW 520i с АГУВ едно интересно съобщение, циркулиращо отскоро в социалните мрежи, се казва, че се подарява абсолютно изправна употребявана кола. Става дума за потре ...29.09.202124 427
-
Mercedes спира производството на кабриолети, но AMG намеква за електрически кабриолетГлавният изпълнителен директор на Mercedes Маркус Шефер разказа за възможното бъдеще на електрическите кабриолети под под марката AMG. Както отбелязва ...16.09.20214 087
-
Шест години над 3000 нови BMW-та стоят изоставени в полето (ВИДЕО)В Канада има един своеобразен паркинг с... 3 000 изоставени автомобила от марките BMW и Mini, които стоят в поле, близо до Ванкувър в продължение на п ...15.09.202134 144