В България, където икономическата сметка отдавна е жестока реалност, монтирането на газова уредба (АГУ) на автомобили втора употреба често изглежда като най-логичното спасение от високите цени на горивата. И докато за някои модели тази инвестиция е златен билет към евтино шофиране, има редица изключително популярни у нас коли, чиито двигатели просто отказват да приемат алтернативното гориво, превръщайки спестяването в скъпоструващ кошмар.
Парадоксално, но голяма част от японските и германски бестселъри, които иначе са синоним на надеждност, са сред най-капризните към газта. Причината е чисто технологична и се крие в материалите на главата на двигателя:
Toyota (Специфични VVT-i модели): Много от VVT-i агрегатите (особено тези между 2000 и 2010 г.), които се срещат в популярни модели като Corolla и Avensis, използват по-меки легла на клапаните. Газта гори при по-висока температура от бензина, което води до по-бързото "изяждане" на тези меки легла. Резултатът? Необходимост от често регулиране на клапаните (дори на всеки 15-20 хил. км), а в най-лошия случай – скъп ремонт на цялата глава.
Honda (Някои VTEC мотори): Подобно на Toyota, някои VTEC двигатели (като тези в Civic и Accord) страдат от същия проблем с клапаните. В комбинация с високите обороти, които тези мотори обичат, топлината може да доведе до драстично съкращаване на живота на главата.
Subaru (Boxer двигателите): Монтажът на LPG на Boxer двигателите (като тези в Forester и Legacy) е хирургически сложен и скъп процес. Не само че разходите за монтаж са двойни, но отново, температурният стрес върху леглата на клапаните е сериозен.
VW/Audi/Skoda (Мотори с FSI, TFSI/TSI): Двигателите с директно впръскване (напр. 1.4 TSI, 2.0 FSI) не могат да работят само на газ, защото бензиновите инжектори са разположени директно в горивната камера и се охлаждат единствено от преминаващия бензин. Ако пуснете само газ, инжекторите прегряват и се повреждат. Затова се налагат специални LPG системи, които добавят минимално количество бензин (т.нар. "допръскване") през цялото време. Това силно оскъпява системата и намалява икономическия ефект.
Opel (Някои GDI агрегати): Подобен проблем възниква и при новите поколения GDI (Gasoline Direct Injection) мотори. Технологията е скъпа и капризна към газови модификации.
Извън технологията, има и някои коли, чиято конструкция превръща монтажа на АГУ в мъка:
Модели с малък багажник или твърде ниско окачване: Монтирането на тороидална бутилка (на мястото на резервната гума) при по-малки хечбеци или спортни купета с много ниско окачване често изисква компромиси или създава проблеми с пътния просвет.
Всякакви двигатели, които вече имат проблеми с мазането или охлаждането: Ако колата втора употреба по принцип гори масло или има слабо охлаждане, допълнителният температурен стрес от газта бързо ще довърши двигателя.
В заключение, преди да се поддадете на изкушението за евтино гориво, е жизненоважно да направите сериозно проучване за конкретния код на двигателя. При определени популярни модели, усилията за спестяване могат много бързо да се превърнат в големи и неочаквани разходи.