1 243

Кога и как ръждясват чисто новите коли

  • нова кола
  • ръжда
  • съвети

Пътят от завода до вашия гараж може да е решаващ

Кога и как ръждясват чисто новите коли - 1
Снимка: Shutterstock
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Докато повечето автомобилисти се фокусират върху мощността, разхода на гориво или инфотейнмънт системите, има един ключов елемент в дълголетието на всеки автомобил, който често остава напълно незабелязан: антикорозионното покритие на купето. И по-конкретно – т.нар. „прозорец за отмиване“ (или „wash-out window“).

Това е термин, който инженерите използват, за да опишат критичния период от време след производството на автомобила, през който защитните покрития на каросерията – често базирани на цинк и фосфати – са най-уязвими.

След като автомобилът излезе от поточната линия, той е покрит със слоеве боя и защитни грундове. Тези покрития, които често се прилагат чрез процес, наречен катафореза, са изключително ефективни срещу ръжда. Но тяхната устойчивост не е абсолютна веднага.

Прозорецът, в който покритието се „втвърдява“ или „узрява“ окончателно е много важен. Ако един нов автомобил е изложен на силно агресивни външни фактори – например на продължително излагане на солена пътна кал или силно корозивни химикали за почистване – през първите няколко седмици след производството, рискът от преждевременна корозия се увеличава драстично.

По време на този период, химическите връзки в защитния слой все още се стабилизират. Агресивните соли или киселини имат по-голям шанс да проникнат в микроскопични пори или да компрометират ръбовете, където слоевете са по-тънки. Дори минимално нарушаване на покритието може да създаде „точка на проникване“ за влагата и кислорода.

Този технически детайл има пряко значение за собствениците. Когато купувате нов автомобил, е препоръчително да се придържате към няколко прости правила:

Първо почистване: Бъдете внимателни с агресивните препарати за почистване или автомивките, които използват силна химия, поне през първия месец.

Сол и скреж: Ако автомобилът ви е доставен през зимата и веднага е изложен на пътища, третирани със сол, постарайте се да го измивате редовно, но с нежни препарати. Не позволявайте солената кал да застоява по праговете и подкалниците.

Допълнителни защити: Това е моментът, в който прилагането на допълнително восъчно покритие или уплътнител може да бъде най-полезно, тъй като добавя още един физически щит върху все още "узряващата" фабрична защита.

Производителите отчитат „прозореца за отмиване“ в своите логистични процеси, опитвайки се да минимизират времето, в което новите купета са изложени на атмосферни влияния по време на транспортиране. Въпреки това, пътят от завода до вашия гараж може да е решаващ.

След като този период отмине, фабричната антикорозионна защита достига максималната си ефективност. Познаването на тази скрита особеност ви дава възможност да се погрижите по-добре за дългосрочното здраве и стойността на вашия нов автомобил.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Свързани новини